NOPAs nye medarbeider: Francisca Aas
  • EN
  • Kalender 26

NOPAs nye medarbeider: Francisca Aas

NOPA har ansatt Francisca Aas som juridisk rådgiver.
Francisca Aas foto Marthe Vee

Foto på forside: Marthe Vee

Fremover er en av NOPAs viktigste oppgave å sørge for at åndsverkloven først og fremst beskytter opphaverne. Videre kjemper vi også mot verdigapet. I dag kan nettjenester som Google, Facebook og YouTube tjene store mengder på kreativt innhold som lastes opp på sidene deres. Rettighetshaverne, som står bak innholdet, ser som regel lite eller ingenting av denne pengestrømmen.

Les: Musikkbransjens verdigap

Francisca Aas har vært i NOPA siden like før jul. Hun er nå ansatt i et engasjement, og skal hjelpe NOPA i arbeidet med å få på plass en god åndsverklov. Bli bedre kjent med henne her:

Hva gjorde du før du kom til NOPA?

Jeg jobbet for NOPAs paraplyorgasjon ECSA, som representerer over 30 000 komponister og låtskrivere i hele Europa. Der var jeg juridisk rådgiver – det vil si at jeg fulgte prosessen med det nye opphavsdirektivet. Min jobb var å sørge for at loven ble forsterket i opphavernes favør. Det var jo sterke lobbykrefter som ville det annerledes, spesielt med tanke på verdigapproblematikken.

hva er rollen din i nopa?

Her fortsetter jeg å følge prosessen i EU tett og videreformidler det som skjer der til NOPA. Parallelt jobber jeg selvfølgelig med den nye åndsverkloven, som er til behandling i Familie- og kulturkomiteen, og som Stortinget skal behandle i løpet av våren. Her jobber jeg for viktige bestemmelser, som spesialitetsprinsippet, retten til rimelig vederlag og sørge for at paragraf 71 fjernes. Sist, men ikke minst prøver jeg få Stortinget og regjeringen til å se på verdigap-problematikken.

hva er den største utfordringen for norske opphavere fremover?

Det er verdigapet. Norge ligger på topp når det kommer til digitalisering og streamingmønster, og derfor er det spesielt viktig at norske rettighetshavere får igjen for dette arbeidet. I tillegg skaper det urettferdig konkurranse med tjenester som Spotify, som inngår lisensavtaler og klarerer hver låt, der YouTube ikke gjør det. Dette er avgjørende for en bærekraftig musikkindustri.

HVA TAR DU MED DEG FRA DIN TIDLIGERE JOBB?

Nettverket som jeg klarte å opparbeide meg i de tre årene er, uten tvil, noe av det mest nyttige som jeg har tatt med meg fra min tid der.

hvilket forholdet har du til norsk musikk?

Helt siden barndommen har jo norsk musikk vært viktig. Kardemommeby, Hakkebakkeskogen, Kaptein Sabeltann … Og den interessen har jo bare fortsatt. Det er gøy å se at det er så mye bra norsk musikk som når ut i verden. Det gjør det enda morsommere å jobbe for rettighetene til disse flinke kunstnerne.