• EN
  • Kalender 18

Vinnerne på NOPAs priskonsert

Se bildeserie!

Design uten navn (10)

5. november ble komponistene og tekstforfatterne hyllet på Cosmopolite Scene under NOPAs priskonsert. 250 medlemmer og gjester deltok på konserten, som viste frem en bredde av NOPAs medlemsmasse. Se alle vinnerne og les juryens begrunnelse her:

Marja Mortensson vant NOPAs musikkpris. Foto: Christoffer Krook

NOPAs musikkpris – Marja Mortensson

Marja Mortensson kommer fra Svahken Sïjte i Engerdal kommune i Hedmark. Hun har gjort seg bemerket med sin vokale egenart og sine låter rotfestet i joiken. I 2018 ga hun ut det kritikerroste albumet Mojhtestasse (Cultural Heirlooms), hvor hun løftet gamle tradisjonelle joiker frem. Albumet ble nominert til Bylarm’s Nordic Muzic Prize og som vant Spellemann i klassen folkemusikk.

Juryens begrunnelse:

«Prisvinneren har laget et verk som er rikt og berørende, både tekstlig og musikalsk. Gjennom en kombinasjon av elementer fra tradisjonsmusikk så vel som nyere uttrykk, evner hun å skape et verk med særpreg og egenart. Prisvinneren formidler en sterk stemning som vekker interesse og berører. Verket er organisk, drivende og dynamisk, og det rommer både sårbarhet og styrke, musikalsk så vel som tekstlig.

NOPAs musikkpris går til Marja H.F. Mortensson for verket «Mojhtesh».»

Susanne Lundeng vant NOPAs tekstpris. Foto: Christoffer Krook

NOPAs tekstpris – Susanne Lundeng

Susanne Lundeng er felespiller, folkemusiker og komponist, og anses som en av de fremste tradisjonsbærerne av nordnorsk folkemusikk. Hun har røttene sine i den nordlandske folkemusikken, og på hennes tiende utgivelse, Det va nære på, har hun skrevet og synger egne tekster for første gang.

Juryens begrunnelse:

«Prisvinneren har skapt et vakkert verk der tekst, musikk og fremføring spiller sammen på en utsøkt måte. Sangteksten setter stemningen fra første stavelse, den er spenningsskapende, ærlig og billedsterk. Forfatteren har en nøktern språkstil, hun bruker få, enkle og korte ord, men i nye sammensetninger; originale formuleringer som griper tak i lytteren og ikke slipper.

I et lydbilde basert i tradisjonsmusikk, med smakfulle hint av elektronikk, fremstår teksten som en nyskapende, klisjefri perle av norskspråklig sanglyrikk.

 «Det som kunne bli en vår med nakne arma

Det som ligna på en båt med to om bord

Det trengs mot å hold seg fast i skjøre greina

Et vindpust, et kjærlig ord.»

Vinneren er i NOPA registrert som komponist, ikke tekstforfatter, men har her levert en tekst av høy klasse. NOPAs tekstpris tildeles Susanne Lundeng for sangteksten «Det va nære på».»

NOPA-prisen i åpen klasse – Erlend Apneseth

Erlend Apneseth er en norsk musiker og komponist fra Jølster i Sogn og Fjordane. Han spiller hardingfele. Foruten folkemusikken har han fordypet seg i improvisasjon og alternative klang og pizzicatoteknikker, og gjort en rekke samarbeidsprosjekter med musikere, teater, orkester, dansere og poeter. Han var ikke til stede på utdelingen på grunn av turnering.

Juryens begrunnelse:

«Sammen med Frode Haltli har prisvinneren skapt en spennende hybrid av norsk tradisjonsmusikk, ambient og spoken word. Juryen tenker at vedkommende her er i nærheten av å skape en helt ny sjanger, ved å bryte ut av tradisjonsmusikken og finne et nytt uttrykk. Verket føles samtidig tradisjonstro og moderne. Instrumenteringen er original, musikken er vakker og neddempet. Prisvinneren fremstår som en nytenker som vi gleder oss til å høre mer av.

NOPA-prisen i åpen klasse tildeles Erlend Apneseth for innspillingen «Salika – Molika».»

Karl Seglem fekk Kardemommestipend på 50.000 kroner. Foto: Christoffer Krook

Kardemommestipendet – Karl Seglem

Hvert år hedrer Egner-familien komponister og tekstforfattere som har utmerket seg det siste året. Gjennom Kardemommestipendet får to mottakere muligheten til å fordype seg enda mer i musikken sin. Årets vinnere er Karl Seglem og Thea Hjelmeland, som begge får 50.000 kroner.

«Årets mottaker av Kardemommestipendet er komponist og utøver med røtter i folkemusikktradisjonen. Han har sterk forankring både nasjonalt og internasjonalt, og har skapt et helt eget musikkutrykk i grenselandet mellom jazz, folkemusikk og elektronika.

Karl Seglem nærmer seg 40 albumutgivelser og 1000 registrerte verk i Tono. Han har siden tidlig 2000 tall jobbet som bandleder og soloartist. Sentralt i hans lydunivers er hardingfela, og samarbeidet med spelemannen Håkon Høgemo. Han har komponert mange bestillingsverk og fremstår i dag som en komponist, tenorsaxofonist og bukkehornspiller med en helt særegen stemme.

Juryen vektlegger kreativitet og originalitet i mottakerens musikalske virke. Hans omfattende produksjon viser en evne til å fornye folkemusikktradisjonen også med tanke på utprøving av instrumenter. Han er en pioner på sitt felt, og virker stadig på jakt etter nye musikalske veier å utforske. Stipendet skal brukes til en oppfølger av hans album Nunatak fra 2018.

Vi gratulerer Karl Seglem med Kardemommestipendet!».

Thea Hjelmeland og Turi Egner Olderheim. Foto: Christoffer Krook

Kardemommestipendet – Thea Hjelmeland

Hvert år hedrer Egner-familien komponister og tekstforfattere som har utmerket seg det siste året. Gjennom Kardemommestipendet får to mottakere muligheten til å fordype seg enda mer i musikken sin. Årets vinnere er Karl Seglem og Thea Hjelmeland, som begge får 50.000 kroner.

Juryens begrunnelse:

«Årets mottaker av Kardemommestipendet er vokalist, multi-instrumentalist, komponist og tekstforfatter. I tillegg til sin egen artistkarriere komponerer hun musikk for teater, film og danseforestillinger. Mottakeren er utforskende i sin musikalitet, trakterer mange ulike instrumenter og har et godt fortellergrep om tekstene sine, som hun viser både i albumutgivelser og sceneopptreden.

Hun har mottatt Spellemannsprisen i 2014 og 2018 i kategorien Indie, samt Edvard-prisen i 2015. Hun spenner vidt i sitt musikalske virke, og har jobbet aktivt med å turnere og skape gode liveproduksjoner av høy kvalitet for ungdom. Stipendet skal brukes til nye solo-utgivelser som er ventet i nær fremtid.

Vi gratulerer Thea Hjelmeland med Kardemommestipendet!».

Khalid Salimi tok imot NOPAs formidlingspris på vegne av Mela. Foto: Christoffer Krook

NOPAs formidlingspris – Melafestivalen

NOPAs formidlingspris deles til personer eller institusjoner som har gjort en spesiell innsats for norsk musikkliv. 5. november avslørte kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande, gjennom en videohilsen, at det var Melafestivalen som stakk av med årets pris.

Juryens begrunnelse:

«Årets vinner av NOPAs formidlingspris har et vidsyn og en grenseløs raushet som har gitt oss kulturopplevelser vi tidligere bare drømte om. Vinneren har lagt til rette for utallige møter mellom kunstnere fra hele verden. Det har vært møter der musikk, sangtekster, dans, kunst og matkultur har smeltet sammen. Flere bestillingsverk har sett dagens lys i møte med et publikum som ikke vanligvis besøker våre kulturinstitusjoner.

Denne møteplassen har blitt bygget stein på stein siden 2001. Vinneren har hatt visjoner, vilje, engasjement, håp og mot – og har vært motstandsdyktig i møte med krefter som ikke ser verdien av mangfold, likeverd og respekt. Årets vinner er Melafestivalen – en varm takk fra NOPA til direktør og kunstnerisk ansvarlig gjennom alle disse årene, Khalid Salimi og hans stab!»

Benny Borg får Tekstforfatterfondets ærespris på 100.000 kroner. Foto: Christoffer Krook

Tekstforfatterfondets ærespris – Benny Borg

Tekstforfatterfondet delte ut sin ærespris på 100.000 kroner på NOPAs priskonsert.

Juryens begrunnelse:

«Årets ærespris går til en allsidig artist som begynte å skrive sanger allerede på begynnelsen av 60-tallet og som ble landskjent for 50 år siden, omtrent samtidig med den første månelandingen. Prisvinneren skriver både tekster og melodier, i ulike sjangere, fra pop-låter og humoristiske show, til seriøse viser, og appellerer sånn sett både til det finkulturelle og det folkelige – gjerne i samme låt. Artistens tekster har samvittighet. Han observerer og gir oss perspektiv. Det har gjort ham til en betydningsfull visedikter. I 1974 innledet han et tre måneders samarbeide med Dizzie Tunes og Grethe Kausland. Tre måneder som ble til 18 år. Prisvinneren har også portrettert store artister, som Evert Taube, Cornelis Vreeswijk, Elvis, Johnny Cash og, nå nylig, Erik Bye. Men han har alltid gjort deres sanger til sine egne.

Vi trodde inntil nylig at han hadde sluttet skrive og spille inn plater, men så – etter 26 års platepause, kom albumet «Den største reisen» for tre år siden. Så, i år, kom «En dag på jorden».»