Marja Mortensson, Susanne Lundeng og Erlend Apneseth vinner NOPA-prisene - NOPA
  • EN
  • Kalender 26

Marja Mortensson, Susanne Lundeng og Erlend Apneseth vinner NOPA-prisene

Fikk 40.000 hver under NOPAs priskonsert 5. november.
Marja Mortensson Foto Christoffer Krook
Marja Mortensson vant NOPAs musikkpris. Foto: Christoffer Krook

Alle foto: Christoffer Krook

NOPA-prisene går til årets verk innen musikk og tekst, og i tillegg deles det ut en pris i åpen klasse. Prisene, som består av 40.000 kroner hver, ble i år delt ut under NOPAs priskonsert på Cosmopolite Scene i Oslo 5. november.

I årets jury sitter Sandra Kolstad, Dagfinn Nordbø, Åshild Watne og Margaret Berger. Blant tidligere vinnere finner vi komponister og tekstforfattere som Bendik Giske og Silje Halstensen.

NOPAs musikkpris: Marja Mortensson

Marja Mortensson kommer fra Svahken Sïjte i Engerdal kommune i Hedmark. Hun har gjort seg bemerket med sin vokale egenart og sine låter rotfestet i joiken. I 2018 ga hun ut det kritikerroste albumet Mojhtestasse (Cultural Heirlooms), hvor hun løftet gamle tradisjonelle joiker frem. Albumet ble nominert til Bylarm’s Nordic Muzic Prize og som vant Spellemann i klassen folkemusikk.

Juryens begrunnelse:

«Prisvinneren har laget et verk som er rikt og berørende, både tekstlig og musikalsk. Gjennom en kombinasjon av elementer fra tradisjonsmusikk så vel som nyere uttrykk, evner hun å skape et verk med særpreg og egenart. Prisvinneren formidler en sterk stemning som vekker interesse og berører. Verket er organisk, drivende og dynamisk, og det rommer både sårbarhet og styrke, musikalsk så vel som tekstlig.

NOPAs musikkpris går til Marja H.F. Mortensson for verket «Mojhtesh».»

Susanne Lundeng vant NOPAs tekstpris. Foto: Christoffer Krook

NOPAs tekstpris: Susanne Lundeng

Susanne Lundeng er felespiller, folkemusiker og komponist, og anses som en av de fremste tradisjonsbærerne av nordnorsk folkemusikk. Hun har røttene sine i den nordlandske folkemusikken, og på hennes tiende utgivelse, Det va nære på, har hun skrevet og synger egne tekster for første gang.

Juryens begrunnelse:

«Prisvinneren har skapt et vakkert verk der tekst, musikk og fremføring spiller sammen på en utsøkt måte. Sangteksten setter stemningen fra første stavelse, den er spenningsskapende, ærlig og billedsterk. Forfatteren har en nøktern språkstil, hun bruker få, enkle og korte ord, men i nye sammensetninger; originale formuleringer som griper tak i lytteren og ikke slipper.

I et lydbilde basert i tradisjonsmusikk, med smakfulle hint av elektronikk, fremstår teksten som en nyskapende, klisjefri perle av norskspråklig sanglyrikk. 

 «Det som kunne bli en vår med nakne arma

Det som ligna på en båt med to om bord

Det trengs mot å hold seg fast i skjøre greina

Et vindpust, et kjærlig ord.»

Vinneren er i NOPA registrert som komponist, ikke tekstforfatter, men har her levert en tekst av høy klasse. NOPAs tekstpris tildeles Susanne Lundeng for sangteksten «Det va nære på».»

NOPA-prisen i åpen klasse: Erlend Apneseth

Erlend Apneseth er en norsk musiker og komponist fra Jølster i Sogn og Fjordane. Han spiller hardingfele. Foruten folkemusikken har han fordypet seg i improvisasjon og alternative klang og pizzicatoteknikker, og gjort en rekke samarbeidsprosjekter med musikere, teater, orkester, dansere og poeter.

Juryens begrunnelse:

Sammen med Frode Haltli har prisvinneren skapt en spennende hybrid av norsk tradisjonsmusikk, ambient og spoken word. Juryen tenker at vedkommende her er i nærheten av å skape en helt ny sjanger, ved å bryte ut av tradisjonsmusikken og finne et nytt uttrykk. Verket føles samtidig tradisjonstro og moderne. Instrumenteringen er original, musikken er vakker og neddempet. Prisvinneren fremstår som en nytenker som vi gleder oss til å høre mer av.

NOPA-prisen i åpen klasse tildeles Erlend Apneseth for innspillingen «Salika – Molika».