Tilbake til Forsiden Siste nytt NOPAs arbeid
– En stor seier for kunstnerne
I flere år har NOPA kjempet for at opphavernes stemmer skulle bli hørt i arbeidet med ny åndsverklov. Vi ønsket en lov som styrket kunstnernes rett til å få rimelig betalt og som anerkjente at vi ofte er den svake part i avtaleforhold.
– Dette er en stor seier. Ikke bare for dagens kunstnere, men også for fremtidens kunstproduksjon, sier styreleder Ingrid Kindem.
– Jeg vil bare si 10–0, sier Jon-Willy Rydningen, 2. nestleder i NOPA.
Gjennom kampanjen Åndsverkloven2018 har NOPA, sammen med artistene, filmskaperne, skuespillerne og designerene, fremmet kunstnernes krav til den nye åndsverkloven. NOPA har også levert høringssvar, deltatt på høringer, skrevet debattinnlegg og hatt flere møter med familie- og kulturkomiteen.
– Det har vært en krevende kamp i mange år, og derfor er veldig deilig at vi har fått gjennom kravene våre, sier Kindem.
Stortinget skal stemme over forslaget 15. mai.
FEST FOR ÅNDSVERKLOVEN: Det ble feiring på Kunstnernes Hus 8. mai da komiteens innstilling til ny åndsverklov ble klart. Flere av komitémedlemmene deltok på feiringen. Foto: Marthe Vee
Vi oppsummerer de viktigste punktene i loven her:
Paragraf 71
Vi er veldig glade og lettet over at familie- og kulturkomiteen valgte å ikke innføre den mye omtalte § 71. En lovfesting av bestemmelsen ville ført til en svekkelse av kunstneres forhandlingsposisjon i avtaleforhold. Det kunne potensielt medført en betydelige inntektstap for kunstnerne til fordel for arbeids- og oppdragsgivere.
Spesialitetsprinsippet
Rimelig vederlag
Klasseromsdoktrinen
Verdigapet
Til slutt er vi lettet over at Stortinget har anerkjent problemet rundt verdigapet – altså at rettighetshavere ikke blir kompensert for musikken som blir brukt på YouTube og Facebook. Det er flott å se at Stortinget vil be regjeringen om å fortløpende vurdere om Norge kan gi regler som sikrer at verdigapet lukkes. Vi trenger en bestemmelse inntatt i loven som fastslår at nettjenester som YouTube og Facebook må inngå rettferdige lisensavtaler med opphavere. En slik bestemmelse vil være med på sikre inntektsstrømmen til kunstnerne for innhold som lastes opp av brukere. Norge ligger på verdenstoppen når det gjelder digitalisering og streaming-mønster og vi må derfor gå foran som godt eksempel. En lignende bestemmelse utarbeides også i forbindelse med opphavsrettsdirektivet