Mottakerne av NOPA-prisene 2024 - NOPA
  • EN
  • Kalender 18

Mottakerne av NOPA-prisene 2024

Mari Boine, B-Boy Myhre, Julie Henrikke Rekstad, Stein Urheim og Mari Kvien Brunvoll ble tildelt NOPAs priser.
Mari Boine
Mari Boine var blant de som ble hedret under NOPAs høstfest. Foto: Helge Brekke

Benjamin Myhre alias B-Boy Myhre, Julie Henrikke Rekstad, Stein Urheim og Mari Kvien Brunvoll tildeles NOPAs egne priser under den årlige høstfesten som NOPA (Norsk forening for komponister og tekstforfattere) arrangerer på Vulkan i Oslo.

NOPAs formidlingspris går til Musikkoperatørene for deres innsats for distribusjonen av norsk musikk.

I tillegg blir det for annen gang utdeling av Blåtoneprisen. Prisen gir 100.000 kroner til en opphaver innenfor sjangrene vise, jazz eller klassisk. Årets mottaker er Leah Engevold for hennes utgivelse «Zzz» under navnet Leah.

Kardemommestipendet er en gave fra Egner-familien, og gis til opphavere som skriver musikk og tekster rettet mot barn og/eller unge. Årets mottakere er Herman Rundberg og Kaja Vardøen.


NOPAs hederspris 2024 – Mari Boine

NOPAs hederspris gis til en person som har hatt betydelig innflytelse på norske komponister og tekstforfattere.

Gjennom flere tiår har hun markert seg som en av Norges fremste kunstnere, og internasjonalt har hun blitt en stemme for både urfolk og kulturarv.

Årets mottaker minner oss om den urkraften som bor i oss alle.

Med debutalbumet i 1985 gjorde hun sitt engasjement tydelig fra første tone. Åpningslåten, «Alla Hearrá guhkkin Osllos» («Hei, allmektige langt borte i Oslo»), er en kraftfull protest mot den systematiske marginaliseringen av samisk kultur.

Dette engasjementet har fulgt henne gjennom hele karrieren og bidratt til å synliggjøre den samiske kampen på både nasjonale og internasjonale arenaer.

Prisen hedrer hennes kunstneriske og menneskelige mot — viljen til å gå foran, selv når det koster. Å utfordre det etablerte krever både mot og utholdenhet. Men den som går foran, åpner også dører for nye stemmer og gir stafettpinnen videre.

Med stor takknemlighet anerkjenner vi det nyskapende arbeidet hun har utført både musikalsk og tekstlig. Vi gleder oss til å oppleve nye musikalske eventyr fra henne i fremtiden.

Hennes stemme bærer håp og innsikt, og minner oss om at vi alle må være medskapere av den verden vi ønsker å se.

NOPAs hederspris for 2024 går til Mari Boine.

NOPAs hederspris for 2024 går til Mari Boine. Foto: Helge Brekke

NOPAs musikkpris 2023 – Stein Urheim og Mari Kvien Brunvoll for «Fenomenolodi/So Low – utdrag fra Branches & Limits»

Mottakerne av NOPAs musikkpris har skapt et verk med høy originalitet og sterk identitet. Musikken er frodig, særegen, rar og underfundig som et prisme som bryter lyset i stadig nye farger og retninger. Det er svært spennende komponert, kompromissløst med tanke på produksjon og instrumentering, og med et høyst egenartet lydlandskap som stadig pirrer nysgjerrigheten, fenger og utfordrer.

Verket er full av melodiske fenomener i et lekent, sjangerfritt univers, fri for klisjeer og full av overraskelser. Over det hele svever den vakre vokalen med en tekst som bidrar til å skape en verden full av bilder og assosiasjoner.

NOPAs musikkpris 2023 går til Stein Urheim og Mari Kvien Brunvoll for verket «Fenomenolodi/So Low – utdrag fra Branches & Limits». Foto: Helge Brekke

NOPAs pris i åpen klasse – Julie Henrikke Rekstad for «Bare lenge nok»

Årets mottakar i open klasse er ein visekunstnar og ein song der tungsinnet og livsmotet går hand i hand. Ein særs vakker melodi, fin instrumentering og ein både lekker og spenningsbyggande produksjon – alt er av ypparste klasse.

Juryen vil især trekke fram teksten, skriven i ein prosaisk og tilsynelatande naiv stil. Men under det enkle lurer spenninga, dei vonde kjenslene, og i kjernen finn me det evige temaet: Det umoglege i å leve, og det like umoglege i å la vere.

Riminga er måtehalden og særs elegant. Kunstnarens tvil og tvisyn speglar seg eminent i syntaksen, med tekstlinjer som stoppar brått, men kanskje likevel held fram eit par takter seinare.

Musikaren beherskar kunsten å skrive musikk som er ekte og personleg. Både tekst og vokal kjem veldig nær oss som høyrer på, men det vert aldri påtrengande eller navlepirkande. Me kan kjenne oss igjen, eller i det minste forstå. Me trur på kunsten og personen bak, og vil høyre meir.

NOPA-prisen i åpen klasse gikk til Julie Henrikke Rekstad og songen «Bare lenge nok». Foto: Helge Brekke

NOPAs tekstpris – Benjamin Myhre alias B-Boy Myhre for “bob bob bob”

I år går NOPAs tekstpris til en tekstforfatter som treffer oss ved å bruke det lekne og det såre om hverandre. Teksten handler om noe mange kan kjenne seg igjen i – nemlig barndommen da, satt opp mot voksenlivet her og nå. Teksten pirker borti det nostalgiske ved å nevne lekene vi lekte som barn, og blander inn det mer alvorlige med å være eldre på en måte som føles frisk og tidsriktig.

Årets mottaker er en rapper som tar i bruk et morsomt, overraskende og akrobatisk språk som får oss til å lure på hva i all verden som kommer nå og hvilket tankesprang som blir det neste. Språket har et overskudd og en lekenhet der teksten glatt og smidig hopper mellom enkle, hverdagslige ord og det mer poetiske og referansetunge språket. Dette er slett ikke lett, men mottakeren får det til å virke enkelt med denne teksten.

NOPAs tekstpris 2023 gikk til Benjamin Myhre alias B-Boy Myhre for låtteksten “bob bob bob”. Foto: Helge Brekke

NOPAs formidlingspris 2024 til Musikkoperatørene

I en musikkindustri der de store aktørene får stadig mer makt, kan det være utfordrende for mange uavhengige band og artister å bli sett og hørt. Særlig for de som opererer i nisjesjangere, har overgangen fra platebutikker til strømmetjenester vært krevende.

Med krig i Europa har det blitt en del av vår beredskapsplan å beskytte nasjonale kulturskatter. Det å ha selskaper som sikrer at musikken, som knytter oss sammen, fortsatt kan være i norske hender, er derfor viktigere enn noen gang.

Til tross for pressede marginer og få utsalgssteder, er det fortsatt noen som velger å satse på fysiske formater. Årets prismottaker sender daglig ut norsk musikk til hele verden, og bidrar til at opphavere og artister blir hørt, selv om de kanskje ikke topper Spotifys lister.

De som mottar årets formidlingspris er et salgs- og distribusjonskontor for rundt 200 norske plateselskaper. De bidrar til at et stort antall artister og opphavere blir hørt. Og de bidrar til å sikre framtidig vekst for norske musikkmakere.

NOPAs formidlingspris 2024 gikk til Musikkoperatørene. Foto: Helge Brekke

Kardemommestipendet 2024 – Herman Rundberg

Herman Rundberg har i mange år utmerket seg som komponist for både barn og voksne. Herman har lang fartstid som filmmusikkomponist og har også komponert musikk for flere danseforestillinger.

Nå er Herman i gang med et nytt spennende prosjekt hvor barn og unge er i fokus. Han jobber for å skape en inkluderende sjanger rundt sjøsamisk joik, med mål om å gi barn og unge muligheten til å bli kjent med samisk kultur, gjennom positive opplevelser, språk, sang, joik, musikk og konserter. Dette er noe juryen i sin vurdering har vektlagt som gode tiltak, med stort potensielt nedslagsfelt.

Juryen la også vekt på at Herman leverte en solid og engasjert søknad, med tydelig fremtidsplaner og visjoner.

Herman Rundberg fikk Kardemommestipendet 2024. Foto: Helge Brekke

Kardemommestipendet 2024 – Kaja Vardøen

Kaja Vardøen er komponist og tekstforfatter og står bak låtene til albumet «Stjerner og fyrverkeri» som fikk Spellemannpris for beste barneplate i 2023. Kaja var også med på å starte KIGO (Kultur i Gamle Oslo).

Kaja utmerker seg særlig ved at hun jobber så tett sammen med barna i den kreative prosessen. Hun har holdt mange låtskriverkurs, noe som resulterte i det svært fine albumet «Sanger ingen skjønner» (2022). Kaja har også laget sangen «Vente» i forbindelse med at barnekoret hennes skulle synge på Statsborgerskapseremonien. Dette er en vakker og sterk sang om et komplisert tema. Kaja skal bruke stipendet til å utvikle «Under himmelen blå» – et nytt prosjekt for barn i alderen 3-6 år.

Vi gratulerer, og gleder oss til å høre den nye musikken.

Det andre Kardemommestipendet for 2024 gikk til Kaja Vardøen. Foto. Helge Brekke

Blåtoneprisen 2024 – Leah Engevold for verket «Zzz»

Blåtoneprisen ønsker å belønne melodisk og harmonisk oppfinnsomhet. Årets prismottaker treffer denne intensjonen klokkereint. Dette verket oser musikalsk overflod.

Her er det spenstige og iørefallende melodier, frilynt harmonisering og dynamiske arr. En snerten lydproduksjon gir vokalen vind i seilene.

Smarte, vittige og tidvis såre tekster tegner et troverdig bilde av en ung voksen.

Dette er jazzpop på sitt beste. Årets Blåtonepris går til Leah Engevold for musikk og tekst til albumet «Zzz» med bandet Leah.

Årets Blåtonepris går til Leah Engevold for musikk og tekst til albumet «Zzz» med bandet Leah. Foto: Helge Brekke