NOPA-stipendet - NOPA
  • EN
  • Kalender 25

NOPA-stipendet

red IMG_7061 kopi
Dancing the conga mottok NOPA-stipendet 2024. Foto: Frank Michaelsen

NOPA-stipendet deles ut til unge låtskrivere som vi mener kommer til å prege norsk musikkliv fremover. Stipendet består av et diplom og kr 30.000. Juryen består av fire komponister/ tekstforfattere som skal speile en bredde innen populærmusikken, og flere av juryens medlemmer rekrutteres blant de nyeste NOPA-medlemmene.

Tidligere mottakere av NOPA-stipendet:

2024

Signe Dø

Signe Danielsen Øgrim skaper musikk som kombinerer høy teknisk og tekstlig kvalitet med en varm palett av lyder, en forlokkende stemme, og uventede twister i arrangementene. Den svevende, skiftende og samtidig tunge atmosfæren i musikken gir inntrykk av en kunstner som ikke skriver for å tilfredsstille andres forventninger, men som skaper fra hjertet og er trygg i sitt eget kunstneriske uttrykk.

Vi spår en lang og spennende karriere for Signe og gleder oss til å følge henne i årene fremover.

Dancing the conga  

Dancing the conga har et gjennomgående autentisk og lekent lydbilde som aldri kjeder deg. Låtskrivingen er quirky og med en bevisst enkelthet og vitner om en gjeng som er dyktige med pennen, kan sitt håndverk og koser seg med å lage musikk.

Med sitt overskudd av sjarm og varme treffer musikken deres lytteren rett i hjertet og gjør Dancing the conga til en soleklar favoritt til å motta NOPA-stipendet.

Dancing the conga består av Gudmund Olavsønn Guren, Henrik Lillehaug og Øyvind Skjerdal

2023

Sara Fjeldvær

Sara Fjeldvær ga flere av jurymedlemmene hakeslepp ved første gjennomlytting. Musikken er kanskje vanskelig å plassere sjangermessig, men Sara fremstår selvsikker, tydelig og skarp. Den naturlige, kraftfulle stemmen kaster oss inn i Saras sjelfulle univers, hvor tekstene og historiefortellingen viser seg å stå minst like sterkt som vokalprestasjonene.

Låtmaterialet som er tilgjengelig for juryen viser stor bredde og kreativitet, og den unge artisten skriver med en ektefølt erfaring og modenhet. Sara våger å legge teksten langt frem i formidlingen, og nærmest maner frem ordene, slik at vi blir nysgjerrige og lyttende til hva hun har å si. Dette er helt klart en låtskriver som viser råhet og nerve, og som i tillegg besitter stemmen til å formidle både nært, sårt, stort og følelsesladd. Vi er sikre på at dette er en låtskriver som vil trollbinde et stort publikum i årene fremover.

Primz

Pascal Rwima Mpararo imponerer med sine varme og fengende melodier og juryen forsto raskt hvorfor denne låtskriveren blir kalt “Mr. Melodieux”. Primz kom som et frisk pust til den norske musikkscenen da han slapp sin første singel i 2021. Han har på kort tid sluppet et bemerkelsesverdig album hvor han tydelig presenterer sin unike karakter.

Primz representerer noe helt særegent og blåste juryen av banen med sin lekne afro-inspirerte sound i kombinasjon med tekster på norsk.

Han løftet umiddelbart stemningen i rommet og vi kan ikke se bort fra hans internasjonale potensial.

Vi håper dette stipendet gir rom for Primz sin utvikling som låtskriver og vi ser frem til å følge med på hans musikalske reise. Vi gratulerer Pascal Rwima Mpararo med NOPA stipend 2023!

2022

Patrick Makosir

Patrick Makosir kommer som et friskt tilskudd til den norske r&b-scenen. Med sine uanstrengte melodiføringer og emosjonelle tekster fyller han et tomrom i dagens populærmusikk vi sjeldent får oppleve. Sårbarheten i stemmen hans formidler personlige erfaringer til tross for ung alder, og i sin helhet fremstår musikken hans som både leken og gjennomført.

Det er ingen tvil om at Makosir er en låtskriver vi skulle ønske Norge hadde for flere år siden. Han etterlater en forfriskende følelse hos sine lyttere samtidig som vi blir kjent med ansiktet bak musikken. Vi har å gjøre med en nyskapende artist og låtskriver som har et godt øye og øre for samtiden. Det gledes over at han endelig har ankommet, og vi spår en lys fremtid.

Vi gratulerer Patrick Makosir med NOPA-stipendet 2022!

Ævestaden (trioen består av Levina Storåkern, Kenneth Lien, Eir Vatn Strøm)

Ævestaden var en tydelig favoritt blant alle i juryen. Med sin tydelige og originale identitet trollbandt de komiteen med sine folk-inspirerte melodier og organiske instrumentering. Låt- og tekstskrivingen oppleves som kontemporær, og dette i kombinasjon med de tradisjonelle elementene gjør at helheten fremstår som nyskapende og engasjerende. Bruken av både det svenske og det norske språket tilfører et mangfold til musikken, og sammen med de akrobatiske sprangene i komposisjonene, drømmer man seg bort i lydbildet.

Ved gjennomlytting glemte juryen for et øyeblikk selve vurderingsjobben som skulle gjøres, og vi fikk i stedet en ny favoritt i egne spillelister. Dette er en gruppe låtskrivere som allerede leverer en gjennomført pakke, og som vi tror kommer til å prege musikk-Norge i tiden fremover.

Vi gratulerer Levina Storåkern, Kenneth Lien og Eir Vatn Strøm med NOPA-stipendet 2022!

2021

Noah Emil Johansen

Whammyboy bergtar oss umiddelbart med sitt spacepop-univers og musikken hans preges av både vilje og evne til å skape sin egen musikalske signatur. Med sin krystallklare og samtidig avslappede stemme geleider han oss gjennom stemninger som beveger seg i krysningspunktet mellom eufori og nostalgi – det er en form for ambivalens som bare treffer så hardt i hjerterota. Rett og slett et utpreget, moderne uttrykk allerede så tidlig i hans karriere.

Det er heller ingen tvil om at Noahs stålkontroll på de mange rollene han har i sitt prosjekt er imponerende – her er juryen vitne til en låtskriver og komponist av høy musikalsk kapasitet. Et unikt tilskudd i norsk musikksammenheng, og det er en sann glede for oss i juryen å kunne dele ut årets NOPA-stipend til Noah Emil Johansen. Vi håper stipendmidlene kan være et godt bidrag for hans musikalske utvikling fremover.

Phylis Ama Boateng

Darkowa gjør et smakfullt inntrykk med sin uanstrengte coolness og markerer seg umiddelbart som en låtskriver som tenker seg utenfor norske landegrenser. Det er noe så befriende og kontrastfylt med hvordan den drømmeaktige myke stemmen hennes leker seg i de mørke, mystiske beatsene. Her sitter samspillet mellom tekst, melodi og lydlandskap så utrolig godt, og det fremstår som at Phylis har funnet sitt element, samtidig som hun kompromissløst viser villighet til eksperimentering på egne premiss.

Det er nesten som at hun etterlater et slags tomrom når låtene er ferdig, og vi er sikre på at det er mange lyttere der ute som sårt trenger mer Darkowa i monitor. Vi i juryen er stolte over å kunne dele ut NOPA-stipendet til Phylis Ama Boateng, og håper at det kan bidra til nettopp dette!

2020

Mia Roussel – L.U:N.A 

Mia Roussel tok oss på senga med sin nydelige sløye stemme, helhetlige uttrykk og deilige beats produsert av broren Leo Roussel. Vi digger at hun tar seg tid til å finne ut hvem hun er som komponist og låtskriver under artistnavnet L.U:N.A og hun er langt på vei mot stjernene med sitt internasjonale sound på norsk, som flørter med hennes franske røtter. Tekstene skildrer hverdagen og hun er ikke redd for å være sårbar, noe som gjør det lett å relatere til det hun skriver om. I tillegg klarer hun å holde det lekent, slik at man får lyst til å synge og danse med. En uslåelig kombo!

Juryen håper at prispengene kan gi henne mer tid til å jobbe med musikken sin slik at hun kan fortsette å vokse som komponist og låtskriver. Norge trenger L.U:N.A!

2019

TØFL

«…for det er så nydelig klang i de.» TØFL altså. Og de er så lette å like!

Juryen fikk med en gang refrenget fra «Tunneler» på hjernen og sang med. TØFL viser en moden låtskriving og de virker ikke redde for å tøye grenser i tekst og melodi. Det synes vi er forfriskende. Resultatet blir uanstrengte store refrenger som juryen tror vil fenge mange.

Vi er imponerte over at melodiene ofte er rytmisk komplekse men likevel framstår som lette og catchy.

Juryen håper Tøfl finner noe smart å bruke stipendpengene på slik at flere kan få oppdage musikken deres. Vi heier på dere!

NOPA-stipendet 2019 tildeles Hans Markus Riisdal, Thomas Campe Pettersen, Tobias Lidegran og Mathias Eeg.

brenn.

Energien til brenn. traff oss rett i magen, og vi fikk lyst til å gjøre væpna revolusjon mot synthpopen.

De naivistiske innslagene i tekstene er et friskt pust, samtidig får vi inntrykk av at dette er et band som tar seg selv seriøst. Det er godt at brenn. representerer rocken i 2019. Låtene er velprodusert, men har en sterk følelse av DIY, som igjen vekker minner om råskapen hos norsk punk fra tidlig 80-tallet. Dette er åpenbart en duo som vet hva de driver med.

Juryen håper at brenn. ikke brenner opp prispengene, men finner noe bra å bruke de på. Vi brenner for at de skal komme seg opp og frem!

NOPA-stipendet 2019 tildeles Rémy Malchère og Edvard Smith.

Lil Halima

Lil Halima skiller seg ut blant alle popdronningene med sitt varme, sløye R&B-uttrykk. Hun framstår for juryen som sterk og selvstendig med en karismatisk blanding av sårbarhet og autoritet som gjør oss nysgjerrige. Vi skulle ønske vi var en del av crewet hennes.

Tematikken i tekstene er tidløs, men vinklingen er samtidig nyskapende. Juryen har også lagt merke til at hennes helhet som artist, dvs. personen, artisten, musikken og videoene forsterker hverandre og henger godt sammen. Vi får inntrykk av at Lil Halima er trygg på seg selv og vet hvor hun vil.

Juryen håper prispengene kan være en hjelp på veien mot verdensherredømme. Vi har stor tro på at Lil Halima vil nå langt.

NOPA-stipendet 2019 tildeles Lillian Halima Anderssen.

2018 (vill Vill vest)

Margrete Skretting Bergset

Margrete får stipendet for sin sterke låtskriverteft. Hun er modig og tydelig i sine melodiske valg, hennes uventa akkordprogresjoner og vendinger er forfriskende. Margrete er ung, men er allerede en dyktig håndverker innenfor arrangement og produksjon. Vi synes hennes potensiale som låtskriver er stort, og ser for oss at hun kan gå i mange spennende retninger i fremtida. Låta «Teen» treffer med en tekstlig poetisk dybde og skaper undring, og ordene går elegant i samspill med de ulike melodisekvensene.

Juryen håper at et slikt stipend skal tenne en ekstra gnist hos Bergset til å skrive mer musikk og tekst fremover. Vi er overbeviste om at hun vil prege norsk musikks fremtid og ser frem til å høre mer fra henne.

Kacper Tratkowski

Kacper Tratkowski, aka Safario, var en umiddelbar favoritt for alle i juryen. Musikken framstår frisk, leken, variert og er preget av stor kunstnerisk kvalitet og særegenhet. Man finner også en rå og upolert dimensjon i hans musikk som biter i øret og som krever en annen form for oppmerksomhet som man kanskje ikke alltid er villig til å gi fra seg. Tratkowskis egenartede komposisjonsstil og smakfulle produksjon skiller seg ut i norsk sammenheng.

Tekstene hans er morsomme og overraskende med smarte vendinger som føles viktige selv om de til tider kun oppmuntrer til dans og moshpit, en dualitet som passer perfekt inn i dagens popkultur. Vi håper at stipendet vil bidra til økt låtskriving. Safario vil uten tvil betone norsk musikk i tiden fremover.

2018

Nylenda

Med sine suggererende, nærmest hypnotiske rytmer har Nylenda klart å skape et sound som er friskt og fengende. Elementer av sen psykedelisk Beatles blandet med 70/80talls-synther resulterer i et helstøpt produkt som virkelig får i gang ”rockefoten”. Låtmaterialet og tekstmaterialet kler lydbildet og er med på å skape en gjennomgående rød tråd.Juryen var enstemmig om at de tre låtskriverne i Nylenda fortjente dette stipendet. ”Burning eyes” traff oss alle umiddelbart, med sin kreative komposisjon og tekst. Vi håper at stipendet kan hjelpe til med å videre dyrke deres egenart, samt oppmuntre til videre produksjoner av nytt låtmateriale. Vi har stor tro på at dette er et prosjekt som kan gjøre det bra nasjonalt og internasjonalt.

NOPA-stipendet 2018 tildeles Øyvind Hatleskog, Sigbjørn Håland og John Olav Håland.

Softcore untd.

Kombinasjonen mellom 808-trommer, indiegitar og moderne produksjon lager et godt og bredt grunnlag for Softcore Untd. Med kontrasterende vokaler fra Andreas Høvset og Emir Hindic legger de både et unikt og innovativt landskap foran seg, forsterket av produksjonen til Vetle Junker og Mathias Humlen. Emir sine dystre tekster og skildringer komplimenteres svært godt av Andreas sine melodier og stemmebruk.Hvor alle de fire låtskriverne i Softcore drar med seg vidt forskjellige bakgrunner og inspirasjoner fra tidligere prosjekter, blir resultatet en supergruppe som virker som et friskt pust i det norske musikkmiljøet. Juryen ser frem til å følge med på utviklingen til bandet, og har troen på at de kan etablere seg både nasjonalt og internasjonalt med kommende utgivelser.

NOPA-stipendet 2018 tildeles Andreas Høvset, Emir Hindic, Mathias Humlen og Vetle Junker.

Louien

Louien traff oss umiddelbart med sin nære og tidløse låt. Hun stakk seg ut blant de nominerte som en meget dyktig og troverdig låtskriver.I et endeløst hav av synthpop, tracks og autotune fremstår Solberg som modig da hun tør å ta det helt ned og la låta stå for seg selv. Og den står stødig. Komposisjonen er enkel, men veldreid og smakfull. Teksten er gripende, rå og flyter av gårde på en vakker melodi. Gitarspillet er rikt, poetisk og underbygger det hun forteller. Vi er bergtatt og blir dratt inn i hennes univers fra første tone. Uttrykket hennes er varmt, upolert, men likevel perfekt.Med en sterk formidlingsevne fremfører Live låten sin med en beundringsverdig og moden ro, samt en eleganse som får henne til å minne om de virkelig store, tross for at hun kun har gitt ut én låt.Juryen håper denne prisen kan være en oppmuntring, så vel som en liten hjelp til å dytte prosjektet videre fremover. Vi tror Louien kan nå så langt hun bare vil.

NOPA-stipendet 2018 tildeles Live Miranda Solberg.

2017

Jenny Konradsen

Med låten Dices gir Jenny Konradsen et personlig bilde av en relasjon mellom to mennesker, et bilde som gir et inntrykk av at man som lytter kommer tett på en artist med et stort formidlingspotensial. Melodi og akkorder er smakfulle og fengende på en nesten hemmelig måte, og den tar tak i deg på den måten som er vanskelig å forklare med ord. Konradsens særegne vokal er fengslende og fascinerende, og arrangementet er preget av diskret bruk av blås, piano, fjerne vrengte gitarer og reallyder som for eksempel klirrende bestikk. Hun blander på en subtil måte dype, elektroniske beats med et akustisk lydbilde, som gjør musikken både stor og nær på samme tid.

Dices er rett og slett en gripende låt, både i arrangement, tekstlig innhold og som komposisjon, og den løfter Jenny Konradsen fram som en av by:Larms aller mest spennende demo-artister. Gratulerer med NOPA-stipendet 2017!

Hør Jenny her.

Mira Thiruchelvam

Låtskriver Mira Thiruchelvam skaper ikke bare en god blanding rent musikalsk i bandet 9 grader nord, men rett og slett en meget vellykket syntese av stilarter som står støtt på egne bein. Dette kommer svært godt fram i låta Victoria. Musikken er nyskapende, og i tillegg til at musikerne i 9 grader nord imponerer rent musikalsk med sine ferdigheter, kommuniserer også ensemblet komposisjonen på en naturlig måte.

Victoria låter organisk og lekende lett, trass høyt teknisk nivå. Introens mystiske karakterer kontrasteres med flamenco-rytmer og groovy fløytespill, og vokalen briljerer med sylskarp frasering og selvsikre utrop. Musikken er morsom og underholdende uten å være grunn eller jovial. Den har dybde, driv og energi. Låta er rytmisk interessant og medrivende, den er melodisk kreativ i sitt særegne tonespråk, og gjør låtskriveren Mira Thiruchelvam til en verdig vinner av NOPA-stipendet.

Hør 9 grader nord her.

Peder Niilas Tårnesvik

Niilas omfavner seg ofte med mørke og harde lydlandskaper, men har en unik evne til å samtidig kombinere dette med melankolske harmonier og oppmuntrende melodier. Denne kombinasjonen av det funksjonelle og det tonale gir ham et forfriskende uttrykk og tydelig særpreg blant DJer og produsenter i Norge så vel som resten av verden. Dette uttrykket er både dansbart og lyttbart, noe som kommer tydelig fram i låter som Memoraids og 24OZ. Med klare referanser til, og tolkninger av, kontemporær klubbmusikk og hip-hop viser Peder Niilas Tårnesvik at han som låtskriver og produsent vil være en viktig bidragsyter til å føre klubb og rap-musikken videre.

Med et stort kompositorisk talent og et godt øre for detaljer sørger Niilas for å stadig ta med lytteren inn i nye verdener. Med sin eklektiske og urbane stil er det tydelig at Niilas ikke er redd for å utforske nye musikalske territorier. En svært viktig og verdifull evne i musikkens digitale alder. Gratulerer med NOPA-stipendet 2017!

Jury: Hedvig Mollestad Thomassen, Henrik Haraldsen Sveen, Tatiana Pereira og Arild Hammerø.

2016

Charlotte Dos Santos
Charlotte Dos Santos representerer noe nytt, men med noe gammelt og knitrende på slep. Innenfor den sjelfulle neo-soul tradisjonen kan man sefor seg Dos Santos gå langs en elv der både Billie Holiday og Amy Winehouse har gått før henne. De seige elektroniske beatsene og tidvis sterke afro-cuban-referansene, gir musikken et distinkt preg. Med en skeiv touch på melodier og arrangement skaper Dos Santos en både smooth og spennende lytteropplevelse. Musikken er både dansbar og lyttbar, fremført av en troverdig stemme som bringer noe nytt på bordet, men som samtidig nikker respektfullt mot de grunnleggende afro-amerikanske musikksjangrene som jazz og latin.

Dagny Norvoll Sandvik (DAGNY)
Med et solid og klassisk pop-håndverk i bunnen, trer DAGNY frem med en troverdig og distinkt sangstemme som fenger øret umiddelbart. Det låter tidløst, samtidig som det låter oppdatert og kontemporært. Vi har å gjøre med sterk låtskriving som ikke behøver å pakkes inn i fancy studiotricks. Låta «Backbeat» kan sende tankene til artister som Tove Lo eller Taylor Swift, samtidig kan man høre for seg helt andre artister fremføre låta. Med låtskrivertalentet og stemmen til DAGNY, kan hun tre inn i mange typer lydbilder fremover, dette er en av grunnene til at det blir spennende å følge med på henne det neste året!

Henrik Haraldsen Sveen (Henrik The Artist)
I mylderet av Producer/DJ-artister, er det sjeldent man kommer over et uttrykk som er så til de grader lekent og overskuddspreget som Henrik The Artist sitt utrykk. Dette er musikk som nikker med stor selvfølge til et vell av referanser; innenfor samme låta kan man eksempelvis høre referanser til både 80-talls stadion heavy og minimalistisk techno. Juryen bet seg merke i den gjennomgående entusiasmen som ligger i låtene til Henrik the artist. Man skal være rimelig forknytt for å ikke bli oppstemt av Henrik The Artist sin genuine og uanstrengte evne til å spre godt humør! Med et øre for finurlige detaljer holder han på lytterens oppmerksomhet fra første til siste sekund i låtene sine.

2015

Silja Dyngeland (Silja Sol)

Silja Sol inviterer oss inn i sitt musikalske univers med sitt varme, nesten naivistiske utrykk som har nerve og sjarm.

Vi møter enkel og nyskapende hverdagspoesi. Visepop-sjangeren utfordres og videreutvikles når låtskriver Sol uventet og smakfullt fletter inn elementer fra pønk. Det er lekent, tøft og fengende.

Mira Berggrav Refsum, Ragna Solbergnes og Bjørnar Karlsen (KUUK)

Låtene til KUUK presser frem følgende spørsmål: Er musikken et mål i seg selv, eller er den først og fremst et middel på veien mot noe annet eller mer? Med sine låter sirkler nemlig KUUK inn en attitude eller erfaring langt forbi musikken: Det dreier seg ofte om en aggressivt handlekraftig kvinnelig seksualitet. KUUK sine låter igangsatte intense diskusjoner i juryen rundt hva som er kvalitet i musikk. Det var riktignok enighet om at KUUK på et vis revitaliserer pønk-begrepet med sitt usensurerte språk og ukonvensjonelle jentevitalitet. Tekstene er som begjærstunge spyttklyser – vi får dem rett i trynet. Og KUUKs samtidsaktuelle beats går rett i kroppen, slik gitariffene til Ramones og Sex Pistols også gikk rett i kroppen – i sin tid.

Mira Berggrav Refsum, Ragna Solbergnes og Bjørnar Karlsen representerer en type låtskriving lytteren ikke klarer å stille seg likegyldig til. Folk hater KUUK. Folk elsker KUUK. Juryen gratulerer KUUK med NOPA-stipendet 2015!

Ole Torjus Hofvind, Tom Henrik Melting Basmo, Martin Basmo Aspen og Henrik Haraldsen Sveen (Rytmeklubben)

Digitalisering endrer ikke bare hvordan vi lytter til musikk og bransjestrukturer. Den endrer også hvordan musikk skapes. Ingen sted er dette tydeligere enn i moderne, elektronisk pop- og dansemusikk. Her må begreper som ”tekst”, ”melodi” og ”låtskriving” redefineres. Dagens popmusikk kan ikke nødvendigvis framføres på et piano eller kassegitar. Istedenfor blir ”komposisjon” noe som ikke kan løsrives fra studioproduksjon. For NOPA er det et poeng å vise at vi tar denne musikken og denne måten å lage musikk på, på alvor.

Norge har en stolt historie i elektronikasjangeren. Ser man til Sverige, finner man noen av verdens mest suksessfulle pop-låtskrivere. I Frankrike har den synthbaserte dansemusikken satt en ny standard for popmusikk. Ole Torju Hofvind, Tom Henrik Melting Basmo, Martin Basmo Aspen og Henrik Haraldsen Sveen viser med ”Seen” potensial til å bli låtskrivere som forener disse kvalitetene i sin ekstatiske musikalske visjon.

Av alle artistene på By:larms utvalgt-liste, er det ingen som representerer Lyden av 2015 mer enn Rytmeklubben. Det låter nytt og friskt, man skjønner ikke helt hvordan det gjøres, men man vil ha mer av det – akkurat som det har vært med innovativ popmusikk til alle tider.

2014

Ellen Andrea Wang (Be Mine)

“Be Mine” bringer jazzen inn i populærmusikken igjen på en måte som er catchy og kul, uten å gjøre kompromisser med jazzens frihet og ukonvensjonelle struktur. Komponist og tekstforfatter Ellen Andrea Wang har laget et rastløst bassriff og en original melodi som vitner om musikkfaglig selvsikkerhet. I en tid der poplåter er blitt en formelbasert øvelse, representerer “Be Mine” en velkommen musikalitet, samtidig som den river ned sjangerveggene.

Vilde Tuv (Mine Armer)

Vilde Tuv formidler store følelser med effektfulle virkemidler, og inviterer oss inn i sin egen vakre verden der man hører en del av hennes visjon og uttrykk. Herlig fri for publikumsfrierier sjarmerer hun på særegent vis med gode tekster og kunstnerisk nerve, originalitet og karakter.

Aurora Aksnes (Runaway)

Aurora Aksnes tør å rendyrke historiefortelling som et konsept i musikken sin. Enten dette kommer fram av hva teksten formidler eller hvordan hun stadig gjør interessante valg komposisjonsmessige, er en ting sikkert, Aurora gjør et grundig arbeid med stor kunstnerisk selvtillit.