• EN

NOPA-medlemmer sentrale i HBO-serie

Ginge Anvik og Katrine Stenbekk har laget musikk til «Beforeigners».

Katrine Stenbekk og bandet "Kaladra" på filmsettet til "Beforeigners".

«Beforeigners», eller «Fremvandrerne» på norsk, har satt strømmerekord til lands. Det er den første HBO-serien som er produsert i Norge.

Plottet er lagt til Oslo, hvor mennesker fra fortiden begynner på uforklarlig vis å dukke opp i sjøen. Serien har høstet lovord for sin originalitet, noe som så visst også gjelder for det musikalske uttrykket.

Komponist Ginge Anvik har komponert scoremusikken til hele serien, mens Katrine Stenbekk har bidratt både som komponist og musiker til flere episoder.

Vi tok en prat med Ginge og Katrine for å høre hvordan de arbeidet og hvor man kan finne igjen deres komposisjoner.

Hvordan var det å sette musikken til serien?

– Veldig artig og ganske utfordrende siden vi prøvde å finne et musikalsk språk som skulle føles riktig til et persongalleri som ikke bare spriker i energi men i temporalt opphav. Vi planla voldsomt før serien ble filmet og hadde idéer om å samle masse stein og bruke dette til neolittene, men det ble litt for tidsistisk, så da gikk jeg i stedet for eksotifisering.

– Jeg handlet teleskopdijeridoo, berimbau og laget en to meter høy vindharpe for å ha et utgangspunkt, i tillegg til at jeg endelig kunne ta fram den thailandske bambusmunnharpa jeg fikk av en sambygding.

Anvik samarbeidet også med flere NOPA-medlemmer, som Frode Fjellheim og Karl Seglem, på fløyte, vokal og diverse bukkehorn.

– Dessuten fikk jeg tips om en kar jeg burde leke med, Kenneth Lien, som er en trollmann på egenprodusert strykelyre og kaval.

Var det annerledes enn til andre serier du har laget musikk for?

– Ja, det var det. Jeg komponerte omtrent all musikken før lydetterarbeidet starta, noe som er stikk motsatt av det jeg vanligvis gjør. Dette fordi jeg hadde en jobb med Askeladden i Soria Moria slott ventende litt utpå våren. Men i tillegg er det jo svært sjelden jeg bygger egne instrument til en film. Søkte hjelp hos bygdas elskede sløydlærer, Viggo Karlsen, som var til stor hjelp mot at jeg solgte pizza sammen med ham i ungdomsskolens storefri. Det er heller ikke noe jeg føler tilhører den vanlige arbeidsflyten i verken serie eller film.

– På andre måter var det likheter med hvordan jeg pleier å jobbe, særlig siden jeg har gjort flere ring med regissør Jens Lien og klipper Vidar Flataukan før. Vi kjenner hverandre etter hvert ganske godt og det er noe gjenkjennelig i vår måte å jobbe sammen på som gjør at i hvert fall jeg er trygg på at vi kommer i mål, selv om tidspresset på serier nok kanskje er et annet enn når vi har jobbet sammen på film tidligere.

– Kan du trekke frem en sekvens du er spesielt fornøyd med? 

– Det er flere, en av er sekvensen som starter hvor Urd oppsøker en sjaman og går videre via Alfhildr sin historie over til Lars som møter uvedkommende i leiligheten. Det er et lengre strekk hvor flere viktige handlingsforløp i serien begynner å stramme seg til og hvor musikken kan knytte disse sammen og gi retning og tempo med berimbau, bukkehorn, konestemme og hyperventilering.

– Ellers elsket jeg å leke med musikken til steinaldermannen Navn. Her sendte jeg noen skisser til Vegard og spurte om han kunne finne fram hedningen i seg og multiplisere skissen med en landsby. Det kom altså tilbake et herlig lurveleven av surdo, blåskjell, plankestabler og vissvass som jeg kunne hørt på i timesvis. Og så å få lov til å legge på Frode Fjellheims fantastiske stemme… Dét var en veldig god dag.

FØRSTE FILMJOBB

Katrine Stenbekk og bandet Kalandra har hatt sin første TV-jobb sammen, både som opphavere og musikere. Sammen komponerte Katrine Ødegård Stenbekk, Jogeir Daae Mæland og Florian Döderlein Winter musikk til flere scener.

– Musikken til Kalandra er en god mix av mye, og ligger i et såkalt moderne-ur-folkrock landskap, men vi kjører ikke fullt ut viking heller. For oss er det godt å få jobbet med prosjekter som også kan bryne kreativiteten på en ny måte og gi oss nye impulser, så vi tenkte at dette er et oppdrag som kunne passe oss perfekt selv om det ville bli noe helt annet enn det vi vanligvis gjør. 

– Hvor finner man din musikk i serien – hva har dere laget?

– Ja, hva har vi egentlig laget? Det er et godt spørsmål. Først lagde vi seks forskjellige demoer som vi sendte av gårde for vurdering. Deretter falt valget på én låt som går i 5/4 takt som vi valgte å kalle Skaldespille. Ordet betyr en som stjeler fra andre skald og gir det ut som sitt eget verk, altså plagiat fram samtiden. Vi syns det gav mening ettersom vi tok idéer fra gammelt av og malplasserte dem inn i et lydbilde sammen med andre synthesizere og techno beats. Vi eier ikke skam rett og slett, og det er enormt befriende.

Kathrine tok også kontakt med Kenneth Lien, som noen timer senere dukket opp med en stor trillekoffert bestående av munnharper, kraviklyre, seljefløyter, strykelyre, geitehorn blant annet. En mann med mange talent vi er evig takknemlig for.

– Skaldespille original mix og remixen blir brukt i tre forskjellige scener i serien. Den ene er en bil scene hvor Alfhildr hører på musikk på radioen og har en «beef» med politikollega Wenche i parkeringsanlegget (episode 5). Den andre scenen er hagefesten hvor Tore Hund har bestilt inn et band til å underholde. Siste scene er på klubben hvor Alfhildr og Lars bestemmer seg for å danse på klubben de er på (episode 6).