NOPA inngår samarbeid med Simen Idsøe Eidsvåg - NOPA
  • EN
  • Kalender 29

NOPA inngår samarbeid med Simen Idsøe Eidsvåg

I forbindelse med NOPAs prosjekt for å få mer oppmerksomhet rundt norsk musikk, har vi i tegnet en avtale med Simen Idsøe Eidsvåg.
Simen Eidsvåg. Foto: Lasse Fløde / Pudder Agency.
Simen Eidsvåg. Foto: Lasse Fløde / Pudder Agency.
I vår lyste NOPA ut en anbudsrunde for å få et byrå til å hjelpe oss med det prosjektet som da het Spill norsk. Målet er å få flere mennesker til å lytte til norsk musikk gjennom flere konkrete prosjekter. Etter en grundig runde med tilsammen tre PR-tre byråer, der hvert byrå presenterte sine idéer for NOPAs styre og administrasjon, falt valget på Simen Idsøe Eidsvåg. Lang erfaring, god kompetanse på den norske musikkbransjen og et ektefølt engasjement for norsk musikk var grunnen til at valget falt på ham. En av de første tingene Eidsvåg foreslo var å bytte navn på prosjektet til Hør norsk. Det synes vi hørtes (!) mye bedre ut, og er glade for å kunne presentere prosjektlederen for Hør norsk.

 

Simen Eidsvåg. Foto: Lasse Fløde / Pudder Agency.
Simen Idsøe Eidsvåg. Foto: Lasse Fløde / Pudder Agency.

Hvem er du?

Jeg er en enkel gutt fra Lier. Født i 1982. Bor i Horten. Jobber i Oslo. Glad i NSB. 

Hva har du gjort før?
Etter videregående jobbet jeg et år for billedkunstner Kjell Nupen i Kristiansand. Et utrolig lærerikt år, en utrolig klok og god mann. Utdannet fra tekstforfatterlinjen ved Westerdals med litt påbygg fra BI. Har hele livet vært interessert i musikk og musikkbransjen. Har jobbet i EMI og HES. Jeg synes det er utrolig gøy å utfordre vanene vi har i bransjen og prøve å tenke nytt.

Hva er ditt forhold til norsk musikk?
Fra jeg var baby har jeg blitt eksponert for mye norsk musikk. Jeg mener den musikken er i verdensklasse og hører masse på det. 

Norskandelen i Spotify er nå på 11%. Hva tror du er årsaken til at den er så lav?
Jeg tror det er en blanding av flere årsaker. Konsumet av musikk skjer på en annen måte enn for bare noen år siden. Hitsingler preger streamingen og de unge spiller disse på repeat. Det er mange gode, norske hits som også spilles, men det er for mange som ikke blir det.
Norske utgivelser sloss mot resten av verden for å bli spilt. Jeg tror vi har mye å gå på når det gjelder å bli bedre til å synliggjøre musikken. De kommersielle radiokanalene hjelper ikke mye til, så jeg tror vi må være flinke til å både finne veier inn på radio og til å finne andre måter å spre musikken på.

Hva har du lyst til å oppnå?
Jeg har lyst til å øke engasjementet og interessen rundt norsk musikk. Målet er at flere skal høre på og spille norsk musikk. Ikke fordi musikken er norsk, men fordi den er bra.