Program og informasjon for NOPA-akadamiet "Hardware & Software" - NOPA
  • EN
  • Kalender 25
Design uten navn (5)

NOPAs neste seminar “Hardware & Software” finner sted i lokalene på Høyskolen Kristiania i Kristian Krohgs gate 32, den 25. og 26. oktober. Oppmøte for seminardeltakere er klokken 10.30, og man må være registrert for å få tilgang til seminaret.

Seminaret skal gå i dybden på hvordan analoge og digitale studioverktøy er med på å forme og påvirke kreative prosesser. Første dag vil omhandle Hardware, og andre dag software. De elleve ulike foredragsholderne representerer et vidt sjangerspekter og er plukket ut av NOPA-medlemmene Juno Jensen, Vetle Junker, Bendik Baksaas og Lasse Lokøy. Det er begrenset deltaker-plass, og påmeldingen vil være bindene.

Påmeldingen er nå full!

Her er programmet for seminaret:

Tidspunkt FredagHvem (Fredag)Tema (Fredag)Tidspunkt LørdagHvem (Lørdag)Tema (Lørdag)
10:30Oppmøte (Dørene låses 10:50) 10:30Oppmøte (Dørene låses 10:50)
11:00Introduksjon av NOPAs styreleder Ingrid Kindem prom-ansvarlig Seminarstart11:00Introduksjon av NOPAs styreleder Ingrid Kindem prom-ansvarlig Seminarstart
11:15André BrattenBruk av stryk sammen med elektronikk11:15Kristin BolstadLoop-funksjon i Ableton Live
11:30Hanne HukkelbergRoland VT311:30Sassy 009Hvordan arbeide i DAW med begrenset erfaring og kompetanse
11:45Emil NikolaisenOpptak av El-gitar og digital og analog re-amping11:45Pause
12:00Pause
12:15Joakim HaukaasKreativ bruk av gitarpedaler12:00Stian BalducciSamplr for iPad
12:30Natasha BarrettEasy and practical workflows for the musical use of Ambisonics recordings12:15Carmen VillainBruk av samples og feltopptak til komponering
12:45Per Martinsen Bruk av moduler i live-sammenheng.12:30 Matias TellezOrkester-VST'er
13:00LunsjLunsj12:45Lunsj
14:00Seminardeltakerne deles inn i mindre grupper og går fra rom til rom hvor de får prøve utstyr og snakke med foredragsholderne. Det er satt av 30 minutter for hver gruppe hos foredragsholder. 14:00Seminardeltakerne deles inn i mindre grupper og går fra rom til rom hvor de får prøve utstyr og snakke med foredragsholderne. Det er satt av 30 minutter for hver gruppe hos foredragsholder.
17:00Ferdig17:00Ferdig

Her er foredragsholderne:

André Bratten er en norsk musikkprodusent innen electronica/house/techno. Han er del av den norske «Oslo-disco»-scenen. 

I 2013 kom Brattens første album Be A Man You Ant ut på plateselskapet Full Pupp. I anmeldelsen av albumet omtaler Dagbladet ham som Oslos nye «diskoprins». Han ga ut sitt andre album Gode i november 2015. For albumet fikk han Spellemannprisen 2015 i klassen elektronika/dancemusikk. Bratten har spilt store scener overalt i verden og arbeidet med Susanne Sundfør.

Hanne Hukkelberg er en spellemannsvinnende produsent, låtskriver og sanger som ofte knyttes opp mot den europeiske elektronika/alternativ-pop-scenen. Hun har arbeidet sammen med Emilie Nicolas, Todd Terje, Ingrid Håvik (Highasakite). Hukkelberg skal på Hardware dagen ta for seg vokalboksen VT3, en boks hun har regelmessig benyttet på sin nyeste album.

Per Martinsen er hovedsaklig kjent for sitt technoprosjekt Mental Overdrive, et alias han har operert under som live- og plateartist over tre tiår. I de siste årene har han arbeidet mer og mer med andre kunstformer som f.eks. danseforestillinger, installasjonskunst og tekst/lyddesign. Han har også komponert for teater og film, og er for tiden stipendiat ved UiT – Norges Arktiske Universitet/Kunstfakultetet, hvor han arbeider med sitt prosjekt «The Search for Resonance».

Joakim Haukaas er en 27 år gammel prisvinnende produsent og låtskriver fra Stavanger. Han har arbeidet med artister Birtney Spears, Astrid S, Seeb, Zara Larsson og CLMD og musikken hans har solgt/streamet til multi-platinum. Hans musikalske karakter er definert av hans kombinasjon av organiske instrumenter med analoge synther. Haukaas vil holde foredrag under Hardware-dagen.

Kristin Bolstad (f. 1981) er komponist, vokalist og improvisasjonsutøvar. Musikken hennar er ofte konseptbasert og stadspesifikk, med sterk inspirasjon eller element av improvisasjon. Bruk av klangflater, gjerne repeterande og meditative der handsaming av tid og rom er tolmodig og langstrakt, er eit kjenneteikn i musikken hennar, likeeins som teatralske og humoristiske element.
Kristin har komponert for ensemble som Alpaca Ensemble (NO), Scenatet (DK), Quatuor Bozzini (CA) og Telemark Kammerorkester (NO), og har opptredd saman med blant andre Song Circus (NO) og Kitchen Orchestra (NO). Kristin har også fleire eigne konstellasjonar, derav Stemmeklang som akkurat har kome med sitt fyrste album med stadspesifikke verk for Emanuel Vigelands mausoleum i Oslo. Bolstad vil under seminaret ta for seg looper-funksjonen i Ableton Live, og vise korleis ho brukar den i hennar soloprosjekt med vokal og live-elektronikk. Deltakarane skal sjå på korleis ein kan byggja lag på lag, med eller utan fast metrisk puls, og raskt laga seg repertoar av lydar, fraser eller melodiar som ein legg slik ein vil.

Matias Tellez er en norsk produsent, mix-engineer og artist. Han vant spellemann i kategorien Indie i 2013 for det selvproduserte platen Between Places. Hans artist-sound inneholder en blanding av sør-amerikanske elementer, pop og rock. Som Produsent har Tellez arbeidet med artister som Sondre Lerche, Kakkmaddafakka, Boy Pablo, Razika, Hjerteslag, Chain Wallet og Real Ones. Matias skal ta for seg orkester VST’er og hvordan han bruker dette verktøyet når han komponerer musikk.

 

SASSY 009 er et norsk elektronika-prosjekt drevet av komponist og låtskriver, Sunniva Lindgaard. Prosjektet høstet stor anerkjennelse fra både inn- og utland i 2018 – dette formidlet bl. a. ved nominasjoner til både Spellemannsprisen og Bendiksenprisen, samt ved å gi prosjektet prisen for «Årets Stjernskudd» under Bylarmfestivalen samme år. SASSY 009 har med tiden blitt et av navnene innenfor elektronisk indie-pop-musikk det knyttes store forventninger til rundt om i hele verden. Hennes progressive, klubb-inspirerte, nærmest filmatiske produksjoner, i møte med hennes umiskjennelige stemme er nettopp det som gjør SASSY 009s sound så attraktivt og forfriskende som det er. Lindgaard skal i sitt foredrag fortelle om hvor lite man trenger for å lage musikk som man faktisk kan stå inne for og hvordan man kan bruker sitt DAW hvis en ikke kan noe særlig om hverken hardware eller software. Hun skal forelese under softwaredagen på lørdag.

Stian Balducci er en produsent, komponist og improvisasjonsmusiker innenfor klubb- og samtidsmusikken, kjent under navnet +plattform. Han vant spellemannsprisen 2017 i klassen elektronika for utgivelsen Twelve. Balducci foreleser på den elektroniske linja på UiA i Kristiansand. Balducci vil ta for seg appen samplr, og vise hvordan han bruker det som et instrument til live.

Natasha Barrett is a composer of acousmatic and live electroacoustic concert works, sound and multi-media installations, and interactive music. She is a leading voice in the new wave of artists working with ambisonics, 3-D sound, and its contemporary music context. Her inspiration comes from the immediate sounding matter of the world around us, as well as the way it behaves, the way it is generated, and by systems and the traces that those systems reveal. These interests have lead her into worlds of cutting-edge audio technologies, geoscience, sonification, motion tracking and some exciting collaborations leading into the unknown – involving performers and chamber ensembles, visual artists, architects and scientists. Binding together these inspirations is an overarching search for new music and the way it can touch the listener.
Her work is commissioned, performed and broadcast throughout the world. Throughout her career she has received grants and artist’s residence invitations, and a solid list of international awards and prizes, including the Nordic Council Music Prize. Active in performance, education and research, she is co-director of the Norwegian spatial-music performance ensemble Electric Audio Unit (EAU) and founder and previous chairman of 3DA (the Norwegian society for 3-D sound-art). She currently holds a professorship at the Norwegian Academy for Music, Oslo.

Den Norske produsenten, låtskriveren og multi-insrumentalisten Emil Nikolaisen har arbeidet med artister som Paul Epworth, Todd Rundgren, Tønes, Lindstrøm, A Place To Bury Strangers, Brian Jonestown Massacre og Årabrot. Han arbeider innenfor et bredt musikalsk spekter hvolt alt i mellom hardcore, pop og psykedelisk musikk er hjemmebane. Nikolaisens produksjoner er preget av analogt utstyr og vi holde foredrag under “hardware”-dagen. Han vil prate om hvordan han tar opp el-gitar og teknikker rundt digital og analog reamping.

Carmen Villain er aliaset til Carmen Marie Hillestad. Hennes produksjoner og musikk er farget av å eksperimentere med lyd, melodi og teknikk, og består av et flettverk av fløyte, feltopptak, synther, piano, trommesamples, zither og modulære lyder. Hun er albumaktuell med albumet ‘Both Lines Will Be Blue’ som nylig ble sluppet på Smalltown Supersound, en7-spors instrumental samling av kosmiske utflukter, med drypp av fourth world, avant-dub, og ambient. Platen følger hennes Spellemannsnominerte Infinite Avenue fra 2017, samt debuten ´Sleeper´ fra 2013. Hun har også sluppet en rekke EP’er og remix 12″ samt gjort bestillingsverk for Ultima Festivalen og Ny Musikk’s Only Connect. Carmen ønsker at seminar-deltakerene tar med seg egen datamaskin og rå-opptak fra mobilen til seminarets praktiske bolk.