Tilbake til Forsiden Siste nytt Medlemsfordel
Juridisk bistand
Som NOPA-medlem har du tilgang på juridisk rådgivning i saker som gjelder opphavsrett. Henvendelser som kan løses via en e-post eller en telefonsamtale er gratis, utover dette må medlemmer betale en egenandel på kr 550 pr. time.
NOPA har også egne kontraktsforslag for bestillingsverk, teatermusikk og samarbeidsavtaler. Du finner de her.
Det er advokat Hans Marius Graasvold som tar imot henvendelsene fra NOPA-medlemmer. Vi har bedt han gi sine beste råd til deg som skal inngå en avtale.
Hva er dine beste tips?
– Skriv avtaler og skriv dem tidlig nok.
– Folk ringer ofte for seint, og man har kommet langt ut i en prosess uten kontrakt. Det er litt som å gå til tannlegen med munnen full av hull, sier han.
– Les gjennom kontrakten før du signerer den. Det høres jo forferdelig banalt ut, men jeg tror ikke det er en overdrivelse at 60-70 prosent av det jeg får er fra folk som allerede har signert avtalen eller som skulle ha signert den i går, og har premiere i morgen.
– Og er det noe du ikke forstår i kontrakten? Det er det 99 prosent sannsynlig at det er, og sannsynligvis sitter du med gode spørsmål. Jeg er alltid opptatt av at folk skal forstå hva de signerer.
Hva er det man bør se etter når man leser kontrakten?
– Hvilke rettigheter er det du gir fra deg. Det man skal huske på er at i en kontrakt er ikke spørsmålet om du gir fra deg opphavsretten eller ikke, men hvor mye av opphavsretten. Hvor mye av rettighetene gir jeg fra meg og hvor mye beholder jeg. Klarer du å få dette inn i ryggmargen, så leser du avtalene på en god måte.
– Eksempelvis: Hva kan forlaget/publisher gjøre for meg? Hvilke rettigheter trenger de for at det skal bli bra og hva trenger de ikke?
HVA BØR DU TENKE PÅ NÅR DU GJØR ET BESTILLINGSVERK?
– Bestillingsverk handler ofte om at den som bestiller skal ha rett til å bruke musikken på scenefremføringer. Dette gjelder altså liveområdet. Det er ikke snakk om CD eller streaming. Så det andre du bør se etter er hvor lang tid verket skal brukes. De får jo ikke bruksrett for evig og alltid.
Les mer om medlemsfordelen din her.
Hva er grunnen til at du gikk inn i denne bransjen?
– Det var ikke nødvendigvis kjærligheten for regler. Jeg har spilt siden jeg var 5-6 år, men jeg turte rett og slett ikke å satse på musikken. Og da tenkte jeg: hva kan jeg gjøre hvis jeg vil fortsette å ha kontakt med alle folkene og samtidig ta en utdannelse. Og da satte oldefaren min meg på sporet, han forklarte meg om opphavsrett.
Selv spiller han gitar og banjo, og på en fest for noen år siden kjøpte han den gamle banjoen til Kari Svendsen.
– Jeg ville jobbe for de skapende og utøvende kunstnerne. Etterhvert skjønte jeg at det var organisasjoner på området, som jeg kunne knytte meg til. Det er et privilegium å få bistå her, og det er lærerikt hver eneste dag.
Hans siste tips er å vite når man skal be om råd.
– Jeg har lest kontrakter i nå 20 år, og har til gode å lese en kontrakt som det ikke er noe som bør flikkes på. Derfor vil jeg vil oppfordre alle medlemmene til å ringe foreningen deres hver gang dere skal skrive under på en kontrakt.