NOPA-akademi: hardware & software
- Mandag 7. september 2020
Hvor: Rockheim, Trondheim
Når: mandag 7. september klokka 11:00-16:30
Billetter kjøpes her!
PROGRAM
Marthe Eberson
Marte Eberson er komponist og keyboardist som i flere år har markert seg både i det nasjonale og internasjonale musikk-miljøet. De siste årene har hun spilt i bandene HIghasakite, LÖV , Husmo Hav og Eberson. Hun lager musikk innen sjangrene pop, jazz og rock.
Hun skal på denne workshopen snakke om reversering av musikk. Hvor enkelt det kan gjøres, men og hvor utfordrende det kan være.
Ine Hoem
Ine Hoem, utdannet ved Jazzlinja i Trondheim, er artist og låtskriver. Hun har de siste årene markert seg som soloartist, senest med sin siste utgivelse Hundre dager som mottok strålende kritikker i norsk presse.
Ine skal snakke om vokaleffekter som virkemiddel i låtskriving og livespilling, og hvordan bruk av ulike effekter påvirker både låtskrivingsprosessen og uttrykket en artist har.
Magnus Børmark
Magnus Børmark er gitarist i Gåte, og som mastermind bak progrock-fenomenet 22. Han har produsert og mixer plater til begge bandene, og er kjent for skamløs bruk effektpedaler på alt av lydkilder. Han er også med sin særegne lydestetikk, en av landets mest anvendte komponister for teater
Magnus skal ta for seg hva som er vitsen med å sende lyd ut av DAW og tilbake igjen, når man har masse fete plugs som kan gjøre jobben.
Gerald Ofori
19 år gamle Gerald Ofori er like allsidig som han er talentfull, og har sin unike vri på moderne RnB med melodiske elementer, med turer innom trap og future bass. Gjennom sine singler og to EPer ble vi godt kjent med det brede spekteret til Gerald, og han fikk for alvor vist seg frem på noen av de største norske scenene som Trondheim Calling, Slottsfjell og Festningen.
Foredraget vil ta for seg hvordan Gerald mikser bakgrunnsvokaler, med hovedfokus på to effekter, flanger og chorus
Ada Hoel
Ada Mathea Hoel er en utøver, produsent og lydkunstner med mastergrad i musikkteknologi fra NTNU. Hun er opptatt av teksturen i lyden, og hvordan man kan bruke teknologi for å la lydene i en produksjon eller i live-sammenheng adaptere seg til hverandre. Hun skal ta for seg en egetutviklet Max for Live-device som analyserer forskjellige egenskaper i en lyd og lar brukeren bruke dette som kontrollparametere i Ableton Live.
Mathieu Lacroix
Mathieu Lacroix er en fransk kanadisk komponist, produsent og programmerer som er bosatt i Trondheim. Han har studert på NTNU, IRCAM, Musiques et recherches med komponister som Natasha Barrett, Ståle Kleiberg, Hans Tutschku og Jaime Reis. Han jobber hovedsakelig med hvordan elektronikk kan tolke musikken med live instrumentalister innenfor samtidsmusikk. Musikken hans har blitt spilt i Norge, Danmark, Belgia, Thailand og andre land. Han er nå doktorgradsstipendiat ved NTNU i tillegg til å jobbe med Trondheim Sinfonietta og Elektroakustisk Trondheim.
På dette seminaret skal vi diskutere hvordan partitur følging kan påvirke kompositoriske muligheter. Hva kan man gjøre med dette konseptet som man kunne vanligvis ikke gjøre? Hvordan har andre komponister brukt dette? Det blir en utforskning av konseptet av partitur følging på generelt basis og et innblikk i programvaren Antescofo utviklet på IRCAM.