Husk å søke Tekstforfatterfondet! - NOPA
  • EN
  • Kalender 25

Husk å søke Tekstforfatterfondet!

Fristen for å søke Tekstforfatterfondet er 3. november
tekstforfatter uten dato

To ganger årlig kan tekstforfattere søke støtte hos Tekstforfatterfondet. Tekstforfattere kan selv søke fondet om arbeidsstipend, reisestøtte, fordypningsstipend (på 100.000 kroner) eller om opphold i fondets leilighet i Firenze.

Neste søknadsfrist er 3. november klokken 13.00.

Andre enn tekstforfattere kan søke i stipendkategorien spesielt om støtte til honorering av tekst til musikk. Eventuell støtte vil da bli utbetalt direkte til sangtekstforfatteren.

Søknad sendes elektronisk via Musikkfondenes hjemmeside.

I forbindelse med dette tok vi en kjapp prat med et knippe tidligere mottakere av stipendet og spurte hva de har fått ut av tildelingen og hvorfor de oppfordrer andre til å søke.

Ingvild Koksvik

Foto: Andreas Ulvo

Hva motiverte deg til å søke stipendet?

Jeg søkte stipend fordi jeg skulle skrive tekster og musikk til en ny plate. Når man lever av musikk og er sin egen arbeidsgiver, kan det være vanskelig å sette av tid til fordypning i tekstarbeid. Et stipend frikjøper tid til å skrive, og derfor søkte jeg.

Hvordan hjalp stipendet deg videre med arbeidet ditt?

I tillegg til det økonomiske aspektet så er det også godt med anerkjennelsen et stipend gir. Og så må man jo få ting gjort når man har fått penger til å gjøre det. Sånn sett er et stipend også en god motivasjon til å få gjennomført planlagte skriveprosjekter – det er noen som «ser» deg og har investert i prosjektet ditt, og da må du også levere.

Hvorfor bør andre søke?

Først og fremst fordi det er en god anledning til å få finansiert skapende virksomhet som tar mye tid, men som oftest ikke gir inntekt der og da. Men også fordi det å skrive en søknad i seg selv kan være en god måte å få konkretisert og definert et planlagt skriveprosjekt, uansett om man får innvilget støtte eller ei. Og så må jeg bare understreke at man ikke må gi opp om man får avslag på første eller andre forsøk. Jeg søkte flere ganger før jeg fikk tilslag første gang.

Hvis du måtte velge: Kun skrive tekst — eller kun synge. Hva velger du, og hvorfor? 

Dette er utrolig vanskelig, men hvis jeg MÅ velge ville jeg nok valgt å synge. Selv om jeg skriver selv så har jeg også laget musikk til andres tekster, f.eks har jeg gitt ut en plate med tonesatte dikt av Rolf Jacobsen. Men jeg er veldig glad for at jeg både kan få synge, skrive tekster og komponere musikk, for det utøvende og skapende henger ofte veldig tett sammen for min del.

Matti Røssland

Foto: Astrid Hagland Gjerde

Hva motiverte deg til å søke stipendet?

Som komponist / tekstforfatter handler mye om å sette av tid og konsentrere seg 100 % om oppgaven. Spesielt i den noe ensomme rollen som tekstforfatter er det, i hvertfall for meg, viktig å være litt i en boble.

Hvordan hjalp stipendet deg videre med arbeidet ditt?

– Jeg har fått tid til å finskrive ideer og starte på nye tekster. Alle skriver og arbeider på sin måte, men for min del så skriver jeg absolutt mest hvis jeg kan sette av en lengre periode til KUN det.

Hvorfor bør andre søke?

Fordi alle som bruker deler av livet på å skape tekster og musikk har fortjent oppmuntring og støtte til dette. De fleste skriver ikke for seg selv, men for å gi andre noe. Uansett sjanger. Derfor er det bra at en kan få støtte til det.

Du har gitt ut album siden 1989. Finnes det en tekstlinje du er litt flau over? Det er lov å innrømme!

– Jeg har lagd de sangene jeg har lagd når jeg lagde de. Så jeg føler ikke jeg kan påberope meg retten til å angre.

Men kan vel se at sanger jeg lagde til min første plate «Før hanen galer» som 17-18 åring, var i overkant veslevoksne, hehe.

Sigrun Loe Sparboe

Foto: Gro Lagesen

Hva motiverte deg til å søke stipendet?

Jeg er medlem av NOPA og TONO og følger med på deres nettsider og sider på sosiale medier,  og det var der jeg første gang så muligheter for å søke støtte fra Tekstforfatterfondet. Tekst er veldig viktig for meg og det tar gjerne litt tid fra ide til en ferdig skrevet sangtekst. Jeg er der i livet at jeg har tre småbarn og huslån og tida er dyrebar. Jeg kan ikke lengre skrive til langt på natt eller i helger og ferier, på samme måte som før. For å fortsette skrivearbeidet og opprettholde en kontinuitet har det vært helt utslagsgivende for meg med stipend for å frigi tid fra annen jobb, for å skrive. Motivasjonen bak å søke stipend var altså for å kunne opprettholde skrivingen, som igjen er hele grunnlaget for meg som artist.

Hvordan hjalp stipendet deg videre med arbeidet ditt?

Jeg jobber i en slags syklus med sangskriving, innspilling, albumutgivelse og konserter. Jeg har mottatt stipendet i forbindelse med en konkret plan om å i en periode skrive sanger som skulle utgis på album. Uten stipendet hadde jeg ikke kunne frigjort tid til å skrive, uten at det gikk på familieøkonomien løs. Det har nok og gjort meg enda mer strukturert i mine skriveperioder, noe som igjen har ført til at alltid har kommet i mål med låter til nytt album. Å motta stipendet har vært avgjørende for meg. Et annet aspekt er at å motta et stipend kjennes som en anerkjennelse. Noen har lest tekstene mine og planene mine og har troa på meg. Det bidrar til motivasjon og selvtillit!

Hvorfor bør andre søke?

Hvis du ikke søker, får du heller ikke mulighet til å motta stipend! Søknadene til Tekstforfatterfondet er oversiktlig og overkommelig og de er lett å komme i kontakt med, dersom man har spørsmål. Folk bør søke for å få mulighet til å vie tid og konsentrere seg om tekstskriving. Vi trenger gode tekster!  Jeg har spilt basketball i alle år og det er jo sånn at om du aldri prøver å skyte mot kurven i kamp, så fratar du deg sjøl sjansen til å treffe og kanskje vinne! Så SØK!

Bonusspørsmål: Du er niesen til Kirsti Sparboe. Har du en favorittlinje fra en av låtene hun sang?

Jeg hørte mye på Tante Kirstis musikk da jeg var yngre. Hun traff et stort publikum, en varm og stor stemme, gode melodier og bra formidlingsevne.

Mange av sangene var oversettelser av store slagere fra utlandet. Jeg likte godt hennes versjon av «Dont sleep in the subway». Ellers er det jo ganske stilig og sterkt å gjøre nasjonal og internasjonal braksuksess med linja «Oj, oj, oj, så glad jeg skal bli når ikke lenger han har noen på si» i en feelgood-låt om at jeg-personen vil bli så fornøyd når ikke mannen er utro lengre.