• EN
  • Kalender 25

Bli med på tre dager med historier, erfaringer og inspirasjon fra noen av våre fremste låtskrivere, musikkprodusenter, komponister og tekstforfattere. For 16. år på rad arrangerer vi NOPA-seminaret på Tjøme – årets største møteplass for de som lager musikk.

Havna-seminaret holdes 13.–15. januar og er åpent for NOPA-medlemmer og i tillegg er det holdt av noen plasser til tilknytta medlemmer. Over 130 medlemmer har meldt seg på Havna-seminaret på Tjøme.

Påmeldingen er nå stengt!

PROGRAM

Låtskriver Maria Mena intervjuet av journalist Ellen Wisløff om kreative prosesser og låtskriving. Den oslobaserte artisten og låtskriveren Maria Mena har siden debuten i 2002 gitt ut syv studioalbum, som alle har vært topp 10 i Norge. I løpet av sin karriere har hun hatt listeplasseringer, og solgt til gull og platina, i Tyskland, Nederland og Sveits. Hennes største kommersielle suksess «Home for Christmas» er solgt til 4x platina og strømmet over 40 millioner ganger.

Ellen Wisløff er journalist, redaktør og foredragsholder. Hun har studert litteraturvitenskap og jobbet en rekke år som journalist i Aller Media. Fra 2014-2016 var hun redaktør i magasinet KK. Ellen er også damen bak instagramkontoen @renpoesi med over 100.000 følgere på Instagram og redaktør for Ren poesi-utgivelsene.

Artist og låtskriver Janove Ottesen i samtale med journalist Audun Vinger. Ottesen var med på ås skape av landets mest markante bandsuksesser på 2000-tallet gjennom Kaizers Orchestra. Få et innblikk i den kreative prosessen og reisen til Janove Ottesen, som i dag er en høyst aktiv soloartist under navnet Janove. Det ryktes også om musikalsk avslutning på samtalen.

Ole Paus er norsk visesanger, låtskriver og satiriker som har vært aktiv i over 40 år. Han har bl.a. skrevet «Nitt lille land», vunnet årets Spellemann og er for tiden okkupert med sitt nye samarbeid med Motorpsycho. I 2020 slipper han albumet «Så nær, så nær».

Jon Niklas Rønning er en norsk skuespiller, musiker og komiker. Han er kjent fra humorduoen Bye & Rønning, sine humoristiske parodier på Ole Paus og er aktuell med soloshowet «Jeg reiser alene». Jon Niklas skal lede samtalen.

Trommeslager, komponist og artist Øyunn, Siv Øyunn Kjenstad, kommer til Havna for å snakke om viktigheten av å være på plass i seg selv i arbeidet med musikk. Hun synger, rapper, spiller trommer og synth i soloprosjektet sitt, og har også skrevet musikk til kortfilmen Wimbledon, forestillinger ved Nationaltheatret og KhiO og bestillingsverk til Oslo World.

Øyunn har en stor passion for å være fri i eget uttrykk, både bak trommene og i komposisjonsarbeidet. Med dette som utgangspunkt, har hun tatt kurs i metodene Mind Detox og Brainspotting, og er sertifisert lærer i den fysiske metoden Timani, i tillegg til meditasjon. Hun kommer til å dele om hvordan arbeid med nervesystemet gjennom coaching og meditasjon, har hjulpet henne til å bli mer effektiv, modig og fri i sitt arbeid, i tillegg til å oppleve mer flyt og inspirasjon.

Låtskriver Mats Lie Skåre tar oss gjennom hele reisen til en låt – fra røff idé til en hit! Her blir det nerding i Logic og innblikk i et pulserende popmarked.

I Norge har Mats Lie Skåre (37) hatt stor suksess med artister som Maria Mena (“I dont wanna see you with her”) Truls (“Out Of Your Self”) og Jaa9&OnklP (“Glir Forbi”). Det er riktignok i Japan produsenten og låtskriveren bruker det meste av tiden sin. Etter ti år og ti millioner solgte skiver har han sikret seg tre #1 singler og syv #1 album i et av verdens største musikkmarkeder.

På Havna-seminaret 13. januar skal han vise oss hvordan han går fra idéskisse til ferdig låt.

Sondre Bratland har gjennom dei siste 30 åra markert seg som ein viktig folkesongar i Noreg. Han har gitt ut 13 soloalbum og medverka på 25 andre album. Bratlands uttrykk spenner frå religiøs folkesong til norsk kvedartradisjon og country. Han har vore med på å sprengje grenser mellom ulike musikksjangrar og slik gjort norsk folkesong tilgjengeleg for eit større publikum.

På Havna-seminaret skal me få høyre ein samtale om folketradisjon, songlaging, visediktning og den norske tonekjensla. Intervjuar er Hans Fredrik Jacobsen, musiker, artist og komponist, busett på Tolga i Hedmark fylke. Han har gitt ut fleire solo-album, og er kjend for sitt lange samarbeid med Tone Hulbækmo. Han er medlem av middelaldermusikkgruppa Kalenda Maya. I tillegg er han en mye brukt konsert- og studiomusiker på en rekke instrumenter, særlig fløyter, og har medverka på over 100 innspelingar.

Virkelighet som råstoffen samtale mellom Vigdis Hjorth og Myra, ledet av Nazneen Khan-Østrem. På Havna vil de diskutere forholdet mellom virkelighet og fiksjon og hvordan deres kunstneriske virksomheter påvirkes av virkelige forhold og deres personlige erfaringer.

Vigdis Hjorth er en prisvinnende forfatter fra Oslo og sentral skikkelse i norsk samtidslitteratur. Hun skriver eksistensialistiske verk om menneskers vilkår og livsvalg, og har et skarpt blikk for aktuelle temaer i samtiden. Hennes største salgssuksess og kritikerfavoritt, Arv og Miljø (2016), markerte henne som en uredd politisk forfatter.

Regina Tucker, bedre kjent som Myra, er en bergensk artist og låtskriver innenfor hip-hop og RnB-segmentet. Hennes nyeste låt «Hjemløs i egen by» handler om å aldri finne helt plass i selvet og verden rundt. Ruben Gran sa om låten at «Myra har vel aldri vært like avkledd som her, og deler fra sitt innerste og dunkleste. Slikt kan oppleves invaderende. I Myras tilfelle føles det bare som en tillitserklæring».

Nazneen Khan-Østrem er britisk-norsk forfatter, statsviter og forlagsredaktør. Hun har vært programleder for NRK2s musikkprogram M, utenriksjournalist i Dagens Næringsliv og var i flere år høgskolelektor i journalistikk på Oslomet.

Musikkarkeologen Gjermund Kolltveit kommer til Havna-seminaret. Han er musiker, musikkarkeolog og etnomusikolog, og har blant annet forsket på de reisendes musikk, fotballsupportersang, lydlandskap og arkeologiske instrumentfunn. For tida jobber han med norske lyrer, øst-asiatiske munnharper og et bokprosjekt med arbeidstittel «Kampsang – synging som konfliktverktøy og identitetsmarkør».

På Havna-seminaret vil han tenke høyt rundt spørsmålet om når og hvorfor mennesket begynte å musisere, ved hjelp av nyere forskning og egne rekonstruksjoner av instrumenter og lydredskaper.

Komponist og multi-instrumentalist Nainita Desai har lang erfaring som film-, TV- og spillkomponist. I tillegg har hun jobbet som lydingeniør i studioer som Britannia Road, Jacobs og Peter Gabriels Real World. Hun spiller sitar, tabla, piano, fiolin og gitar, og ble tidlig interessert i musikkteknologi.

Gjennom foredraget vil hun veilede deg gjennom hvordan du kan jobbe med dokumentarfilmen som sjanger og hvordan du kan få musikken til å harmonisere med bildet. Hvilken rolle spiller musikken? Hvordan kan musikken brukes på best mulig måte? Havna-deltagerne blir med på musikkens reise fra idéstadiet til ferdig film.

9 grader nord for ekvator finner vi byen Jaffna på Sri Lanka, hvor halvparten av medlemmene i bandet stammer fra. Bandet består av søstrene Mira og Dipha Thiruchelvam, Jakob Sønnesyn og Jakob Sisselson Hamre. Sammen byr kvartetten på en blanding av en rekke ulike sjangre, som baila flamenco, jazz og karnatisk musikk.

De slapp sitt debutalbum 29. november, og 14. januar kommer de til Havna-seminaret for å spille minikonsert med det nye materialet. Med instrumenter som bambusfløyte og cajon ønsker 9 grader nord å ta Havna-deltakerne med på en musikalsk reise nærmere instinktene. Visjonen er å utfordre publikums musikalske kosthold ved å servere fremmede toner.

Visjonen er å utfordre publikums musikalske kosthold ved å servere fremmede toner. Deres eksentriske og særegne musikkstil har truffet hjem hos publikummere og kritikere. De har høstet lovord og blitt invitert med på spennende samarbeid med blant andre Bergen Filharmoniske Orkester og Trygdekontoret på NRK hvor de tolket Jokke og Valentinerne.

I tillegg får vi foredraget «Min metode», hvor musikkprodusent, komponist og musiker i bandet, Mira Thiruchelvam, fortelle om hvordan hun lager musikk.

Mira Thiruchelvam har hovedsakelig bakgrunn fra karnatisk klassisk musikk men eksperimenterer også med flere andre musikksjangre. I tillegg til å være selvlært musiker, har hun lang erfaring med å jobbe som bandinstruktør og fløytelærer. Hun er også en musiker med kreativ innflytelse i det flerkulturelle prosjektet fargespill. De siste årene har hun gjort en del frilans som karnatisk fløytist og har samarbeidet med profesjonelle karnatiske instrumentalister fra India.