• EN
  • Kalender 15

Husk å søke NOPAs såkornmidler

Patrick Shaw Iversen er en av mottakerne av NOPAs såkornmidler.

Patrick

NOPAs såkornmidler skal bidra til at medlemmene får tid til å fordype seg i musikk og tekst. Det kan søkes om både arbeids- og reisestipend. Neste søknadsfrist er 15. oktober.

SØK HER

Etter tilbakemelding fra medlemmer på årets generalforsamling, har styret bestemt å øke potten for såkornmidler. I neste søknadsrunde øker derfor totalsummen med 365.000 kroner. Vi anbefaler derfor så mange som mulig å benytte seg av årets siste runde med såkornmidler.

– Det finnes få ordninger for populærkomponister og tekstforfattere å søke. Vi velger derfor å vie en større del av våre budsjetter til å medfinansiere våre medlemmers prosjekter, sier styreleder, Ingrid Kindem.

– KREVER EKSPERIMENTERING

Før sommeren ble årets andre runde med såkornmidler fordelt, og blant de som fikk støtte finner vi Patrick Shaw Iversen. Iversen har vært NOPA-medlem i 20 år, og har samarbeidet musikalsk med flere medlemmer – som Sidsel Endresen, Bugge Wesseltoft og Nils Petter Molvær.

Nå får han arbeidsstipend til å fordype seg i kontrabassfløyte og elektronikk.

– For det første så er det jo veldig hyggelig å få stipend fra NOPA. Det oppleves som et lite klapp på skulderen og en oppmuntring til å fortsette arbeidet sitt. Å utvikle nye ideer og nye prosjekter er ofte noe man ønsker å bruke tid på slik at man kan få utforsket og eksperimentert så mye som mulig når man jobber med nye ting, sier han.

– Tid er ofte det man sliter med ettersom man hele tiden er opptatt med å spille konserter, reiser og prosjekter. Derfor tar man imot et slikt stipend med åpne armer ettersom det gir deg rett og slett litt mer tid til å gjøre det arbeidet man ellers kanskje ikke har nok tid til. Man kan stoppe litt opp og skru tempoet ned slik at ideene man arbeider med får muligheten til å utvikle seg i en god og rolig arbeidsperiode.

– Hva arbeider du med for tiden?

– En solokonsert for kontrabassfløyte, fløyteensemble og elektronikk, et arbeid som krever mye eksperimentering, improvisasjon og utforsking både av kontrabassfløyten, som er forholdsvis nytt for meg, og hvordan jeg kan tilnærme meg det også elektronisk. Dette arbeidet ble påbegynt for noen år siden som et bestillingsverk til en fløytefestival i Peru og skal nå videreutvikles til et nytt solokonsept.

– Jeg arbeider mye med sampling som brukes til å bygge opp rytmiske grunnelementer og mer ambiente landskap med de forskjellige fløytene jeg har. Trenger derfor god tid i studio til å jobbe med dette og kommer til å nyte hvert sekund jeg kan bevilge meg bl.a. med hjelp av dette stipendet.

Se alle som fikk støtte her.