Egil Storbekkens Musikkpris til NOPA-medlem Terje Isungset - NOPA
  • EN
  • Kalender 29

Egil Storbekkens Musikkpris til NOPA-medlem Terje Isungset

Den 16. prisen i rekken deles ut til en grensesprengende, kreativ og visjonær kunstner som befinner seg i et helt eget og unikt musikalsk og visuelt landskap.
Terje Isungset
Foto: Kaupo Kikkas

Egil Storbekkens Musikkpris skal fremme interessen for norsk folkemusikk, og er en nasjonal hedersbevisning som kan gis til kandidater fra hele landet. Prisen er opprettet til ære for musikeren, komponisten og kulturbæreren Egil Storbekken. Den ble utformet i 2006 og er nå et samarbeid mellom NOPA, Norsk Lur- og Bukkehornlag, Tolga kommune og familien Storbekken.

Musikeren, komponisten og instrumentbyggeren Terje Isungset mottar 25.000 kr samt et kunstverk. Priskomiteen, som er satt sammen av representanter for Norsk Lur- og Bukkehornlag (NLB), NOPA og familien Storbekken, har bestått av Eilif Gundersen, Hildegunn Øiseth, Hans Fredrik Jacobsen (NOPA), Sigrid Moldestad (NOPA) og Eli Storbekken.

Se tidligere vinnere her

Terje Isungset er født på Geilo i 1964, bor i Bergen, turnerer og gir konserter over hele verden. Han setter det musikalske og instrumentelle materialet sitt, inkludert de eldre folkemusikkinstrumentene bukkehorn og munnharpe, inn i en helhetlig og høyst personlig kunstnerisk ramme, og fører kombinasjonen av tradisjon og kreativitet, som var så typisk for Egil Storbekken, videre i ofte overraskende og helt nye former.

Terje Isungset har vært en sentral musiker i norsk musikkliv de siste drøye 30 åra. Han har gitt ut ni soloplater og medvirket på over 60 plateutgivelser. Isungset blir regnet som en pioner i forhold til det å jobbe med ulike lydkilder.

I utgangspunktet er han en improviserende musiker med utgangspunkt i jazz, og med slagverk som sitt hovedinstrument. Men han er ingen vanlig ”trommis”. Han er heller ingen vanlig tradisjonsmusiker, men bruker tradisjonen på sitt eget vis, og har helt åpenbart alltid jaktet på en norsk identitet i en genre som er internasjonal. Han begynte tidlig å lage sine egne instrumenter, hentet fra norske naturelementer som arktisk bjørk, granitt, skifer, sauebjeller og til og med is. Noe som senere skapte et helt musikalsk univers basert på instrumenter laget av is.

Isungset startet sitt prosjekt med is-musikk i 1999, og til Vinterspillene i 2000 komponerte han verket ”Under Is”, fremført sammen med Palle Mikkelborg og Lena Willemark. Her ble instrumenter av is brukt for første gang. Han fikk ideen til en is-musikkfestival som starta på Geilo i 2006 (med Pål Knutsson Medhus som arrangør). Isungset starta plateselskapet All Ice Records i 2005 og har gjort flere pionerprosjekt, som ”World of Glass” med Arve Henriksen (Tallinn 2011 – Europeisk kulturby).

Han har siden 1997 jobba med den svenske gruppa GROUPA, med bruk av folkemusikk som samtidsmusikk (med Jonas Simonsson og Mats Eden). Isungset har flere utgivelser med gruppen ORLEYSA (1987–) og i trioen UTLA der han siden 1992 har spilt med Karl Seglem og Håkon Høgemo. Hovedfokuset i Isungsets musisering er likevel alltid fri improvisasjon. Sammen med saksofonist Karl Seglem i duoen ISGLEM (1988–) er det gitt ut seks CD plater. AGBALAGBA DAADA med Per Jørgensen er fortsatt aktuell i tillegg til diverse samarbeid med Arve Henriksen. Ellers er han aktiv i duoer sammen med Sissel Vera Pettersen, Therese Skauge, Didier Petit, Jorma Tapio og Stian Westerhus. Isungset ble I 2008 tildelt Edvard-prisen av TONO for beste komposisjon i åpen klasse.

I den engelske boka Percussion Profiles er Isungset rangert som en av verdens 25 mest kreative perkusjonister.