Det er ikke din ytringsfrihet som er truet, Trine - NOPA
  • EN
  • Kalender 20

Det er ikke din ytringsfrihet som er truet, Trine

Venstre-leder Trine Skei Grande går hardt ut og kaller kjennelsen om blokkering av syv piratnettsteder for sensur og et angrep på ytringsfriheten. Dette vitner om en manglende forståelse for hva ytringsfrihet og sensur faktisk innebærer.
Styreleder Ingrid Kindem. Foto: Fotografene Kristin&Vibeke.
Styreleder Ingrid Kindem. Foto: Fotografene Kristin&Vibeke.

(Kronikk publisert på Dagsavisen Nye Meninger)

Da kjennelsen fra Oslo Tingrett kom denne uken, var det mange tekstforfattere, komponister, filmskapere og artister som trakk et lettelsens sukk. En lang og hard kamp, som har pågått siden tidlig 2000-tall, var endelig over. Vi i NOPA (Norsk forening for komponister og tekstforfattere) har brukt utrolig mye tid og ressurser for å føre denne saken. Og i motsetning til hva Venstres Trine Skei Grande i full valgkampmodus påstår, så handler ikke dette om ytringsfrihet på internett. Ulovlig opplastning av andres verk har ingenting med ytringsfrihet å gjøre.

 

Populærkomponister mistet fra 2006 til 2013 hele 46% av sin kunstneriske inntekt (Skarstein, 2014). Vi som skaper musikk folk elsker å lytte til, som har et stort publikum, har lidd store økonomiske tap, til tross for at våre verk har vært lett tilgjengelige på lovlige tjenester i mange år. Det har ført til at færre kan publisere og leve av kunsten de produserer. Pirateriet undergraver vår mulighet til å tjene penger på det vi skaper. Det undergraver vårt marked.

 

En prinsippsak

Kommentarfeltene og Twitter har kokt over med gode argumenter for hvorfor denne kjennelsen er meningsløs. The Pirate Bay endrer bare navn. Det finnes enkle proxyløsninger som alle kan bruke. Popcorn Time ble ikke engang nevnt. Disse argumentene vitner om en manglende forståelse for hva saken handler om. NOPA og resten av bransjen anser denne kjennelsen som en seier fordi den fastslår et viktig prinsipp: det er ikke lov å tilby opphavsrettsbeskyttet materiale uten vederlag og tillatelse. Den fastslår at et produkt, et håndverk, et åndsverk ikke kan stjeles og distribueres fritt bare fordi det finnes i digitalt format. Det finnes masse gratis tilgjengelig film og musikk der ute – folk produserer masse kunst som de laster opp på nett til fri benyttelse. Det er helt greit for oss hvis noen ønsker å tilby sin musikk gratis! Men om du vil lytte til våre medlemmers opphavsrettsbeskyttede musikk, så må du altså betale for det. Det er store produksjonskostnader forbundet med å lage et album. Vi bærer de utgiftene og må få dekket våre kostnader dersom vi skal skape nye album som folk gjerne vil ha.

 

Det er nemlig ikke rent lite norsk historie som hadde forsvunnet om alt skulle vært tilgjengelig gratis, alltid, fra alle kanaler. Sangene fra NOPAs medlemmer har gitt oss en kulturell identitet. Alf Prøysen og Torbjørn Egner. Mari Boine, Kari Bremnes, Anne Grethe Preus, Øystein Sunde, Ole Paus, Jan Eggum, Jan Garbarek, Lars Vaular, Marit Larsen. Filmkomponister, salmediktere, skapere av barnesanger, fotballsanger, revyviser og rock i alle former. NOPA har i dag over 900 medlemmer. Det tar mange år å lage sangpoesi og tekster som trenger inn til oss, som berører menneskeligheten i oss. Sanger som snakker til oss, i sorg, i glede, i krig og fred. Sangene er våre ytringer. De speiler samfunnet. Nå er vår eksistens og dermed våre ytringer truet. Uten inntekter er det kunstnerne som forsvinner. Ikke bare tre direktørstillinger i et stort multinasjonalt plateselskap.

 

Et marked verdt å bevare

Mange sier at bransjene får skylde seg selv, som ikke tilbyr perfekte, tekniske løsninger der alt er tilgjengelig til enhver tid, helst for 0,- pr/mnd. Cecilie Asker i Aftenposten går langt i å fastslå at folk hadde sluttet med Popcorn Time om det hadde fantes et like godt, lovlig alternativ. Men er det så sikkert? Om Popcorn Time hadde eksistert side om side med en tjeneste som kanskje kostet 399,- i måneden? Nei – det er umulig å konkurrere med noe som er gratis. Det har vi fått erfare i musikkbransjen selv om vi har hatt iTunes, Spotify, Wimp/Tidal og flere andre lovlige tjenester i mange år. Inntektsfallet er enormt. Der folk tidligere impulskjøpte en CD på en bensinstasjon for 179 kroner, kvier de seg nå for å betale 99 kr/mnd for nesten hele verdensrepertoaret. Dette er en direkte konsekvens av flere år med tilgang på ulovlig tilgjengeliggjort og gratis materiale.

 

Derfor benytter vi oss av rettsvesenet samtidig som vi jobber på spreng for utvikle nye, gode tjenester. Vi håper nå at regjeringens arbeid med ny åndsverklov skal ende i en teknologiuavhengig lov som gir oss et velfungerende, godt og trygt marked. I tillegg må en effektiv håndtering av loven på plass. Norske tekstforfattere og komponister er første ledd i næringskjeden. Vår musikk gir store økonomiske ringvirkninger. Tenk på alle festivalene. Verdier genereres rundt omkring med produksjon og turnering. Dette er en økonomi det er verdt å bevare. Kortreist musikk med høy kvalitet koster. Folk flest elsker musikk. Det gjør vi i NOPA også. Vi er klare til å levere nye sanger. Hjelp oss å gjøre det mulig.

 

Ingrid Kindem,

Styreleder

NOPA – Norsk forening for komponister og tekstforfattere