Tilbake til Forsiden Siste nytt NOPAs arbeid
Året oppsummert: Ole Henrik Antonsen
Hva har NOPA betydd for deg i året som har gått?
Jeg har hatt et veldig spennende første halvår som nestleder i NOPA. Det viktigste i 2018 har vært arbeidet med den nye åndsverkloven og EUs opphavsrettdirektiv. Selv om vi ikke vet hvordan teksten i direktivet blir til slutt, var avstemmingen i parlamentet i september veldig oppløftende for oss opphavere. Her kom et klart signal om at teknologi-gigantene nå må begynne dele sitt enorme overskudd med de som faktisk lager innholdet. Det skulle strengt tatt bare mangle.
Hva ønsker du at NOPA skal jobbe med i 2019?
På starten av 2019 blir nok det viktigste å følge opp EU-direktivet gjennom vår europeiske paraply-organisasjon ECSA. På hjemmebane står norskandelen stadig langt opp på NOPAs prioriteringsliste. Norsk musikk gjør det stadig bedre i utlandet, men vi er ikke flinke nok til å bruke vår egen musikk selv. Jeg tror en omlegging til brukersentrert betalingsmodell i strømmetjenestene ville synliggjort en forskjell, men vi må også fortsette å presse på for å få høynet andelen av norsk musikk – på alle språk – ut i tjenestene, på radio, på serveringssteder, i butikker og frisørsalonger. Der håper jeg vi skal få startet på et krafttak i 2019.
Les også: Hvorfor går ikke pengene jeg betaler til Spotify til artistene jeg hører på?
Til sist så tror jeg arbeidet som pågår med en eventuell kulturmoms kommer til å ta opp noe tid. NOPA har ikke konkludert, men det er en avgjørelse som jeg tror kan ha en del å si for økonomien til mange av våre medlemmer.
Beste norske låt i 2018?
Årets norske låt for meg er Sigrids «Sucker Punch», som er skrevet av Sigrid/Martin Sjølie/Emily Warren.