Disse møter du på årets NOPA-seminar - NOPA
  • EN
  • Kalender 04

Disse møter du på årets NOPA-seminar

Årets tema er "Håp og skaperkraft".
Ella Marie (SÁ) Foto Mads Suhr Pettersen-web kopi til nopno

NOPA-seminaret er vårt årlige fagseminar. Her møter du dyktige og likesinnede kollegaer som ønsker å lære mer om faget sitt, og du kan være med på å skape et inspirerende miljø.

Fra mandag 13. til onsdag 15. januar samles vi på Holmen Fjordhotell i Asker. Det blir tre dager fylt med gode inspirerende historier, ny innsikt og praktiske verktøy du skal ta med deg videre.

Meld deg på NOPA-seminaret her!


Her er noen av de du møter på årets seminar:

Foto: Signe Fuglesteg Luksengard

Erlend Apneseth

Erlend Apneseth er en av landets ledende felespillere. Han har mottatt en lang rekke priser, deriblant Grappas Debutantpris, Gammleng-prisen og NOPA-prisen, samt fem nominasjoner til Spellemannprisen. Han fikk prisen i 2020 for albumet «Salika, Molika» sammen med Erlend Apneseth Trio og Frode Haltli. Apneseth har fordypet seg i improvisasjon og alternative klang-og pizzicatoteknikker på hardingfela og står fram som en utøver med et helt særegent uttrykk. Han har skrevet musikk for teater, dans, film og musikalske ensembler i flere sjangre, vært solist med flere av landets ledende orkestre og gitt ut ti kritikerroste album i eget navn.


Foto: Nikkyzabo

Arif

«Få, om noen, har definert det siste tiårets norske rap- og R&B-virkelighet i samme grad som Arif» (VG). Oppvokst på Skullerud og Bogerud som sønn av innvandrerforeldre fra Zanzibar, har han erfart både rasisme og fattigdom, men også omsorg og fellesskap.

Arif er kjent for låter som «Flexnes», «Alene», «Hvem er hun» og «(Åh) Tåmy, Tåmy». Med sin unike stil har han ikke bare skapt en sterk identitet som artist, men også hatt betydelig innflytelse på andre musikere. I fjor vant han Spellemannprisen for beste hip hop, og året før mottok han hedersprisen «P3 Prisen» under P3 Gull. Musikk har vært hans måte å finne og uttrykke seg selv på, og gjennom sine låter deler han historier om glede og smerte, kjærlighet og depresjon, vennskap og konflikt.

I tillegg til å være artist har Arif også jobbet som forfatter og skuespiller. Han engasjerer seg i sosiale prosjekter for å gi unge i Oslo muligheter til å skape positive endringer i livene sine, noe fjorårets utstilling «Arif på Munch» er et eksempel på.


Foto: Mads Suhr Pettersen

Ella Marie

Ella Marie fikk sitt nasjonale gjennombrudd i 2018 da hun vant Stjernekamp på NRK. Siden har hun brukt plattformen sin til å kjempe for samiske rettigheter, og gjennom sitt mangeårige arbeid for å beskytte samiske landområder har hun blitt anerkjent som en av Norges fremste aktivister og rettighetsforkjempere.

Musikken hennes bærer tydelige budskap om fornorskning av det samiske folket og sorgen over kulturtap, men den er også en feiring av sterk samisk motstandskraft og samhold. På poetiske og banebrytende måter setter Ella Marie ord og toner på vonde følelser mange urfolk bærer på, i et forsøk på å forløse noe av smerten.

På denne måten inviterer Ella Marie sitt publikum inn i et personlig og trygt rom, hvor stoltheten over den rike, samiske kulturarven står i fokus.


Foto: Ida Bjørvik

Sandra Kolstad

Sandra Kolstad er en norsk komponist, musiker, produsent og forfatter. Hun har gitt ut seks kritikerroste album og er kjent for sine svært visuelle opptredener.

Kolstads musikalske reise begynte med opplæring under komponist og pianist Wolfgang Plagge, før et modig brudd med den klassiske musikktradisjonen førte henne inn i de lekne verdenene av elektronisk musikk, dans og livlig klubbkultur.

Kolstad jobber også som komponist for teater og scenekunst.


Foto: Erika Hebbert

Halfdan Ullmann Tøndel

Halfdan Ullmann Tøndel studerte regi ved Westerdals School of Arts. Han debuterte med kortfilmen Bird Hearts (2015), som hadde premiere i Karlovy Vary og vant «Gullstolen» under Kortfilmfestivalen i Grimstad i 2016. Filmen ble nominert til en Amanda-pris og ble inkludert på Cineuropas liste over årets beste europeiske kortfilmer.

I 2017 laget han kortfilmen Fanny, som også ble nominert til en Amanda-pris og havnet på samme liste over Europas beste kortfilmer. Begge filmene har blitt vist på festivaler over hele verden.

I 2024 hadde hans debutspillefilm Armand, med Renate Reinsve og Ellen Dorrit Petersen i hovedrollene, verdenspremiere i Un Certain Regard i Cannes, der han vant Camera d’Or. Filmen er allerede solgt til flere land og har blitt valgt som Norges Oscar-kandidat for 2024.


Foto: Jonathan Vivaas Kise

Jo Fougner Skaamsar

Jo Fougner Skaansar er bassist, komponist og psykolog, utdannet fra Jazzlinja ved NTNU, Norges musikkhøgskole og Universitetet i Oslo. Han jobber med en rekke band og artister, både nasjonalt og internasjonalt, primært innen jazz og folkemusikk.

Skaansar har gitt ut flere album under eget navn og har medvirket som bassist på over 70 plateutgivelser. Han underviser i prestasjonsforberedelse ved Norges musikkhøgskole og er fast spaltist i tidsskriftet Kontekst, hvor han skriver om psykologi og scenekunst.


Anneli Drecker

Anneli Drecker er en norsk sanger og låtskriver, best kjent som frontfigur i bandet Bel Canto. I tillegg til sitt arbeid med Bel Canto har hun hatt en solokarriere og samarbeidet med en rekke artister og prosjekter, blant annet Röyksopp, Ketil Bjørnstad og A-ha, både på innspillinger og konserter.

Anneli Drecker har også bidratt til musikk for film og teater, og hun har en skuespillerkarriere med roller


Guro Von Germeten

Guro von Germeten er kanskje best kjent som “hun med det lille røde trekkspillet,” og for sitt unike musikalske univers av lidenskapelige ballader, skitne sjømannsviser og ville cabarettakter. Hun har spilt i Les Misérables på Folketeateret, sunget viser med Jørn Simen Øverli, julesanger med Frode Alnæs, spilt trekkspill for CC Cowboys, og opptrer i Tom Waits-hyllestbandet Heartattack and Vine sammen med Hilde Louise Asbjørnsen.

Guro har mottatt flere utmerkelser, blant annet Prøysens kunststipend og Statens kunstnerstipend som populærkomponist. Nylig avsluttet hun en doktorgrad i musikk ved Norges musikkhøgskole, med avhandlingen The Omnivorous Voice – den altetende stemmen – som utforsker stemmebruk og sang i musikalbransjen.

Foto: Per Heimly