NOPA på Arendalsuka 2015 - NOPA
  • EN
  • Kalender 22

NOPA på Arendalsuka 2015

Møtte beslutningstagere og presse, holdt appell og talte NOPAs sak.
11838614_10153007312512341_5496492865798797775_o
Styreleder Ingrid Kindem sammen med Kulturkomiteens leder Svein Harberg og komitemedlem Hege Haukeland Liadal.

Styreleder Ingrid Kindem, administrativ leder Tine Tangestuen og informasjonskonsulent Lasse W. Fosshaug representerte i august NOPA på Arendalsuka, et stadig viktigere arrangement der profilerte stortingspolitikere, mindre kjente lokalpolitikere, pressefolk, PR-byråer, organisasjoner og velgere møtes. Formålet med besøket var å delta på relevante arrangementer, knytte kontakter og se på mulighetene for å gjøre noe i egen regi på Arendalsuka 2016.

Vi snakket med flere politikere, deriblant leder av kulturkomiteen Svein Harberg (H), medlem av kulturkomiteen Hege Haukeland (Ap) og Ola Elvestuen (V). Ingrid og Tine diskuterte opphavsrett med ungdommer og velgere på Kunstnernettverkets stand på Sam Eydes plass, der informasjon om NOPA var tilgjengelig hele uken.

På lørdag arrangerte Kunsternettverket i samarbeid med LEMUR og Bomuldsfabriken kunsthall Kunstnermaraton, der Ingrid holdt en appell, som du kan lese i sin helhet under bildet.

Styreleder Ingrid Kindem holder appell under Arendalsuka.
Styreleder Ingrid Kindem holder appell under Arendalsuka.

Kjære alle sammen.

Verden har sett mange revolusjoner. Mange av dem har vært blodige. Den første industrielle revolusjonen forandret livet til millioner av mennesker. Maskinene overtok store deler av det manuelle arbeidet, og tok levebrødet fra folk over natta.

Vi opplever nå den andre industrielle revolusjon, og nøyaktig det samme skjer, bare enda raskere. I den digitale verden kan alt kopieres og distribueres på sekunder. Det som lettest lar seg kopiere, er også lettest å distribuere. De som taper mest på dette, er vi som skaper åndsverk.

Lager du film, bøker, tekst eller musikk, er du i dag rettsløs i det digitale kaoset internett. En tiåring kan kopiere og publisere hva som helst, hvor som helst. Siden den tekniske muligheten finnes og blir stadig mer brukervennlig, har det også oppstått en holdning om at det er helt i orden å stjele åndsverk.

Norsk Forening for Komponister og tekstforfattere, NOPA, organiserer over 900 opphavere til tekst og musikk. Vi bruker store ressurser på å bekjempe piratvirksomhet. Nå prøver vi ut den nye åndsverkloven i retten. IKKE for å gå på tiåringene eller alle andre som tror de har rett til å bruke, stjele og publisere hva som helst, men for å motarbeide dem som i dag tjener millioner på pirateri.

Det har oppstått en myte om at ulovlig bruk av musikk og film nå er ubetydelig i Norge. Men det er basert på en dårlig fundert spørreundersøkelse fra den internasjonale platebransjen, IFPI, som tjener gode penger. Det er fullstendig feil. Pirateriet eksisterer som aldri før, og særlig på filmområdet, med Popcorn Time.

Når opphavere ikke får inntekt fra verkene sine, kan man snakke om en blodig revolusjon: Fra 2006 til 2013 mistet norske populærkomponister 46% av inntektene sine fra kunstnerisk virksomhet – samtidig som de bruker mer tid. Seksoogførti prosent! Kort sagt : Mer jobb, for halve lønna. Det er blodig. Vi har blødd lenge, og det ser ikke ut til å stoppe. Og det sprer seg til andre bransjer.

Norske opphavere er avhengige av at våre verk blir brukt i film, TV, radio og strømming. Hvis DAB innføres fra 2017, antydes det at radiokonsesjoner IKKE vil inneholde krav om å spille norsk musikk. Vi MÅ ha noen føringer, – hvis ikke vil Norge vil komme fullstendig i bakleksa i forhold til land som har forstått betydningen av nasjonalt reportoar – for eksempel England, Italia, Frankrike og Finland. Norskandelen er i dag latterlig lav, og viser at makten over hva som distribueres ikke kan overlates til markedet alene.

Dette er de sakene som er viktigst for NOPA. Det haster med å få politikerne til å forstå hva som skjer. Vi trenger politikere som virkelig brenner for norsk kultur.

For hva er vi uten kultur? Uten kultur er vi uten identitet.