Lyspunkter i 2020 - NOPA
  • EN
  • Kalender 22

Lyspunkter i 2020

Tre av NOPAs styremedlemmer minnes positive opplevelser fra året vi har i bakspeilet.
Tove, Torgny og Kjetil fra NOPAs styre

Har 2020, med alle sine restriksjoner og tøffe omveltninger, også tvunget frem noen gode ting? Mange utøvere og låtskrivere har funnet nye flater å kommunisere med publikum på, andre har kanskje funnet mer tid til den kreative prosessen.

Vi snakket med tre av NOPAs styremedlemmer i håp om å få kastet et mer positivt lys over året vi legger bak oss:

  1. Kan du trekke frem en musikalsk wow-opplevelse fra 2020 du ikke kommer til å glemme?
  2. Har du oppdaget/observert noen nye måter å jobbe med musikk på i år som vi bør ta med oss videre?

Kjetil Bjerkestrand

  1. Her må det bli to wow-opplevelser. Den ene var i Oslo domkirke da Kåre Nordstoga spilte Preludium i G-dur av Johann Sebastian Bach som postludium. Den andre var å få lov å spille fra Beethoven-prosjektet Breaking Beethoven under Molde jazzfestival i sommer. Konserten foregikk i Molde domkirke med denne fantastiske gjengen: Arve Tellefsen, Håkon Kornstad, Frode Alnæs, Ellen Andrea Wang, Rune Arnesen, Jie Zhang og Frida Fredrikke Vaaler Wærvågen.
  2. I år måtte vi skalere ned en del konserter. I stedet for orkester brukte vi strykekvartett. Der vi planla å ha flere dansere, ble det solodans. I tillegg brukte de store festivalene stort sett norske artister og musikere. Det ble vellykket, og det synes jeg vi kan fortsette med. Det ble også mer tid til å komponere pga. avlyste konserter, så jeg fikk skrevet både en sangsyklus og en fiolinkonsert.

Tove Bøygard

  1. I dette året, med alt for få fysiske konsert-opplevelser, står streamingkonsertene i lock-down-perioden i mars igjen som en veldig fin opplevelse, og skal jeg trekke fram en konsert av alle, så blir det Erlend Ropstad fra Sentralen. Dét var magi gjennom skjermen.
  2. Jeg ville i utgangspunktet ikke tenkt at live-streaming var noe for meg, hverken som artist eller publikummer. Men jeg har opplevd at dette er et format som det går an å bruke i ulike sammenhenger, så jeg har gjort både hele konserter og små-gigs fra skrivestua, og ser at det er en fin måte å kommunisere med publikum på. Selv om samfunnet åpner opp igjen nå, forhåpentligvis så snart som mulig, vil jeg nok fortsatt benytte denne muligheten for direkte-kommunikasjon med publikum. Det passer jo også spesielt bra for meg som bor på en fjelltopp 750 moh. og langt fra folk.

Torgny Amdam

  1. JA, og det skjedde faktisk i NOPA-sammenheng. På Havna-seminaret tok bandet 9 grader nord scenen foran 200 seminardeltakere etter en lang dag. De viste hvordan live musikk totalt kan transformere et rom og menneskene i det. I løpet av noen få minutter var salen totalt forandret. Melodigleden, tightheten, og den karismaen fra scenen strømmet gjennom alle i publikum.

  2. I år har vi fått bekreftet det vi allerede vet: at samarbeid nesten alltid bærer frukter. Det vi kan ta med oss videre er en lærdom om at ensomhet er like viktig som samarbeid. Å orke å stå i ensomhet og tvil – kort sagt: å stå i seg selv – er viktig om det skal komme noe bra og ekte ut i form av musikk. Man må alltid starte med seg selv og en følelse av nødvendighet og risiko.