Tilbake til Forsiden Siste nytt Fra bransjen
Lyspunkter i 2020
Har 2020, med alle sine restriksjoner og tøffe omveltninger, også tvunget frem noen gode ting? Mange utøvere og låtskrivere har funnet nye flater å kommunisere med publikum på, andre har kanskje funnet mer tid til den kreative prosessen.
Vi snakket med tre av NOPAs styremedlemmer i håp om å få kastet et mer positivt lys over året vi legger bak oss:
- Kan du trekke frem en musikalsk wow-opplevelse fra 2020 du ikke kommer til å glemme?
- Har du oppdaget/observert noen nye måter å jobbe med musikk på i år som vi bør ta med oss videre?
Kjetil Bjerkestrand
- Her må det bli to wow-opplevelser. Den ene var i Oslo domkirke da Kåre Nordstoga spilte Preludium i G-dur av Johann Sebastian Bach som postludium. Den andre var å få lov å spille fra Beethoven-prosjektet Breaking Beethoven under Molde jazzfestival i sommer. Konserten foregikk i Molde domkirke med denne fantastiske gjengen: Arve Tellefsen, Håkon Kornstad, Frode Alnæs, Ellen Andrea Wang, Rune Arnesen, Jie Zhang og Frida Fredrikke Vaaler Wærvågen.
- I år måtte vi skalere ned en del konserter. I stedet for orkester brukte vi strykekvartett. Der vi planla å ha flere dansere, ble det solodans. I tillegg brukte de store festivalene stort sett norske artister og musikere. Det ble vellykket, og det synes jeg vi kan fortsette med. Det ble også mer tid til å komponere pga. avlyste konserter, så jeg fikk skrevet både en sangsyklus og en fiolinkonsert.
Tove Bøygard
- I dette året, med alt for få fysiske konsert-opplevelser, står streamingkonsertene i lock-down-perioden i mars igjen som en veldig fin opplevelse, og skal jeg trekke fram en konsert av alle, så blir det Erlend Ropstad fra Sentralen. Dét var magi gjennom skjermen.
- Jeg ville i utgangspunktet ikke tenkt at live-streaming var noe for meg, hverken som artist eller publikummer. Men jeg har opplevd at dette er et format som det går an å bruke i ulike sammenhenger, så jeg har gjort både hele konserter og små-gigs fra skrivestua, og ser at det er en fin måte å kommunisere med publikum på. Selv om samfunnet åpner opp igjen nå, forhåpentligvis så snart som mulig, vil jeg nok fortsatt benytte denne muligheten for direkte-kommunikasjon med publikum. Det passer jo også spesielt bra for meg som bor på en fjelltopp 750 moh. og langt fra folk.
Torgny Amdam
-
JA, og det skjedde faktisk i NOPA-sammenheng. På Havna-seminaret tok bandet 9 grader nord scenen foran 200 seminardeltakere etter en lang dag. De viste hvordan live musikk totalt kan transformere et rom og menneskene i det. I løpet av noen få minutter var salen totalt forandret. Melodigleden, tightheten, og den karismaen fra scenen strømmet gjennom alle i publikum.
- I år har vi fått bekreftet det vi allerede vet: at samarbeid nesten alltid bærer frukter. Det vi kan ta med oss videre er en lærdom om at ensomhet er like viktig som samarbeid. Å orke å stå i ensomhet og tvil – kort sagt: å stå i seg selv – er viktig om det skal komme noe bra og ekte ut i form av musikk. Man må alltid starte med seg selv og en følelse av nødvendighet og risiko.