by:Larm - NOPA
  • EN
  • Kalender 14

by:Larm

Vi tilbyr rabatterte delegatpass!

  • Torsdag 27. februar 2020
  • Lørdag 27. februar 2021

NOPA fortsetter samarbeid med by:Larm – den norske musikkbransjens største møtepunkt. By:larm holdes i Oslo 27.–29. februar, og i år har vi mulighet til å tilby et antall rabatterte delegatpass til NOPA-medlemmer.

For å søke om by:Larm-pass, må du fylle ut dette skjemaet innen 9. februar.

Egenandelen for passet er 800 kroner, som gir deg tilgang til alle seminarene og konsertene på by:Larm (full pris er 4700 kroner).

I år fokuserer NOPA på musikk til spill på by:Larm, og inviterer internasjonal spillbransje til å snakke om hvordan de finner musikk til spill. I tillegg lager vi seminar med komponister som har erfaring med å lage musikk til spill – hvordan kommer man seg inn i bransjen og hvordan lages egentlig spillmusikk? Vi skal også debattere strømmetjenester, verdien av musikk og dykke inn i låtskriving sammen med Lars Vaular og vinneren av NOPA-stipendet.

For første gang er vi også med på å dele ut prisen for den beste musikkjournalistikken. Gjennom MIR, Musikkindustriens Næringsråd, skal vi dele ut en pris som hyller kvalitetsjournalistikk om musikkindustrien. Du kan nominere kandidater frem til 1. februar her.

Fullt NOPA-program på by:Larm

NOPA-frokost første dag

Møt NOPA på by:Larm. Minglefrokost med forberedelse til by:Larm.

Tidspunkt: Torsdag 09:00-09:45 på Dansens Hus, der TONO har sin lounge.

Verdien av musikk

Etter overgangen til strømmeøkonomien reiser spørsmålet seg: hva er musikk verdt? Hvor blir det av alle inntektene? I stedet for å snakke om hva som gikk galt, skal vi ha en samtale om hvordan vi kan øke inntektene i musikkbransjen.

Vi har satt sammen krefter fra musikkbransjen, finansverden, gründervirksomhet og politikken, for å svare på ett spørsmål: Hvordan kan vi øke verdien av musikk? På slutten av seminaret skal vi komme frem til tre tiltak vi ønsker oss i 2020.

Når: Torsdag 27. februar 14.00–14.45

Hvor: Matsal B (i Mathallen)

Link til arrangement.

Slik lager jeg musikk til spill

Den internasjonale dataspillbransjen har på svært kort tid utviklet seg til å bli en av de største bransjene i den kulturelle og kreative næringen. Den globale spillbransjen omsatte for 1230 milliarder kroner i 2018. Den norske spillbransjen er på vei opp, og regjeringen skal de neste tre årene bidra til å løfte dataspill, som kulturuttrykk og næring.

I dette panelet skal vi høre fra to komponister om hvordan de kom inn i spillbransjen og hvordan de lager musikk til spill. Knut A. Haugen har laget musikken til spillene Age of ConanConan Exiles og Lords of the Fallen. Oda Tilset jobber med lyd- og musikkdesign til indiespill for både norske og utenlandske studioer. Hun har også startet sitt eget spillydselskap, NokNok Audio.

Hvordan kan norske komponister ta i bruk mulighetene som finnes i spillbransjen? Og hvordan lærer man seg å lage spillmusikk?

Når: Fredag 28. februar 12.00–12.45

Hvor: Matsal B (i Mathallen)

Link til arrangement.

Achievement Unlocked! Placing Music in Computer Games

In this presentation, you can find tons of practical advice on how music gets placed in computer games. Representatives of various relevant companies will talk about how the gaming industry works in their respective countries and share their inside knowledge on how they find music and what qualities they are looking for.

Når: Fredag 28. februar 13.00–13.45

Hvor: Matsal B (i Mathallen)

Link til arrangement.

Lars Vaular og vinneren av NOPA-stipendet (TBA) i låtskriverprat

Hvor kommer ideene fra og hvordan settes de ut i livet i musikk og tekst?  Lars Vaular møter vinneren av NOPA-stipendet til samtale om låtskriving.

Lars Vaular satte ny standard for norsk hiphop med albumutgivelsen Helt om natten, helt om dagen i 2010 og regjerte i lang tid hitlistene med singelen «Rett opp og ned». Vaular har siden den gang etablert seg som en av Norges største artister, og gjennom samarbeid med artister som Kamelen, Astrid S, Bjørn Eidsvåg, Unge Ferrari og Röyksopp har han befestet sin posisjon som en unik artist på tvers av sjangre og generasjoner.

Når: Torsdag 27. februar 12.00–12.45

Hvor: Dansens hus hovedscene

Link til arrangement.

The Hidden Bias of Algorithmic Recommendation

Music recommendations are increasingly produced by algorithms powered by user behavior and machine learning. However, algorithms and machine learning have a tendency to reproduce and amplify biases found in the data. This presentation reports from an ongoing research project at Roskilde University, and shows how algorithmic curation reproduces and reinforces inequalities between centers and peripheries in the global music market, as well as gender bias against female artists.

Samtalen vil foregå på engelsk.

Når: Torsdag 27. februar 11.00–11.45

Hvor: Dansens hus hovedscene

Link til arrangement.

Årets musikkjournalistikk

Musikkindustriens Næringsråd (MIR) vil hedre den beste musikkjournalistikken fra året som gikk. For å vise at vi setter pris på de stemmene som tar musikk på alvor, deler vi ut prisen Årets Musikkjournalistikk til en redaksjon, artikkel, programleder eller podkast som har bidratt til å løfte frem musikk i den norske offentligheten. Journalistikk av høy kvalitet er verdifullt, også på kulturfeltet. Undersøkende og original journalistikk er under press av flyktige mediekanaler, manglende rom for kritikk og jakten etter overskrifter og klikk. Unike og personlige stemmer som utfordrer, med engasjement for samtidens musikk, publikum og musikkindustrien, bør og må anerkjennes.

De nominerte til Årets Musikkjournalistikk leverer på integritet, er faglig sterk, har oversikt og innsikt og tar musikkindustrien på alvor. Med troverdighet og godt omdømme, skal vinneren inspirere andre musikk- og kulturjournalister til å se bredt, tenke dypt og skrive rett.

Når: Fredag 28. februar 11.00–11.45

Hvor: Tono lounge

Link til arrangement.