2017

Jenny Konradsen

Med låten Dices gir Jenny Konradsen et personlig bilde av en relasjon mellom to mennesker, et bilde som gir et inntrykk av at man som lytter kommer tett på en artist med et stort formidlingspotensial. Melodi og akkorder er smakfulle og fengende på en nesten hemmelig måte, og den tar tak i deg på den måten som er vanskelig å forklare med ord. Konradsens særegne vokal er fengslende og fascinerende, og arrangementet er preget av diskret bruk av blås, piano, fjerne vrengte gitarer og reallyder som for eksempel klirrende bestikk. Hun blander på en subtil måte dype, elektroniske beats med et akustisk lydbilde, som gjør musikken både stor og nær på samme tid.

Dices er rett og slett en gripende låt, både i arrangement, tekstlig innhold og som komposisjon, og den løfter Jenny Konradsen fram som en av by:Larms aller mest spennende demo-artister. Gratulerer med NOPA-stipendet 2017!

Hør Jenny her.

 

Mira Thiruchelvam

Låtskriver Mira Thiruchelvam skaper ikke bare en god blanding rent musikalsk i bandet 9 grader nord, men rett og slett en meget vellykket syntese av stilarter som står støtt på egne bein. Dette kommer svært godt fram i låta Victoria. Musikken er nyskapende, og i tillegg til at musikerne i 9 grader nord imponerer rent musikalsk med sine ferdigheter, kommuniserer også ensemblet komposisjonen på en naturlig måte.

Victoria låter organisk og lekende lett, trass høyt teknisk nivå. Introens mystiske karakterer kontrasteres med flamenco-rytmer og groovy fløytespill, og vokalen briljerer med sylskarp frasering og selvsikre utrop. Musikken er morsom og underholdende uten å være grunn eller jovial. Den har dybde, driv og energi. Låta er rytmisk interessant og medrivende, den er melodisk kreativ i sitt særegne tonespråk, og gjør låtskriveren Mira Thiruchelvam til en verdig vinner av NOPA-stipendet.

Hør 9 grader nord her.

 

Peder Niilas Tårnesvik

Niilas omfavner seg ofte med mørke og harde lydlandskaper, men har en unik evne til å samtidig kombinere dette med melankolske harmonier og oppmuntrende melodier. Denne kombinasjonen av det funksjonelle og det tonale gir ham et forfriskende uttrykk og tydelig særpreg blant DJer og produsenter i Norge så vel som resten av verden. Dette uttrykket er både dansbart og lyttbart, noe som kommer tydelig fram i låter som Memoraids og 24OZ. Med klare referanser til, og tolkninger av, kontemporær klubbmusikk og hip-hop viser Peder Niilas Tårnesvik at han som låtskriver og produsent vil være en viktig bidragsyter til å føre klubb og rap-musikken videre.

Med et stort kompositorisk talent og et godt øre for detaljer sørger Niilas for å stadig ta med lytteren inn i nye verdener. Med sin eklektiske og urbane stil er det tydelig at Niilas ikke er redd for å utforske nye musikalske territorier. En svært viktig og verdifull evne i musikkens digitale alder. Gratulerer med NOPA-stipendet 2017!

Hør Niilas her.

Jury: Hedvig Mollestad Thomassen Henrik Haraldsen Sveen, Tatiana Pereira og Arild Hammerø.

2016

Charlotte Dos Santos
Charlotte Dos Santos representerer noe nytt, men med noe gammelt og knitrende på slep. Innenfor den sjelfulle neo-soul tradisjonen kan man sefor seg Dos Santos gå langs en elv der både Billie Holiday og Amy Winehouse har gått før henne. De seige elektroniske beatsene og tidvis sterke afro-cuban-referansene, gir musikken et distinkt preg. Med en skeiv touch på melodier og arrangement skaper Dos Santos en både smooth og spennende lytteropplevelse. Musikken er både dansbar og lyttbar, fremført av en troverdig stemme som bringer noe nytt på bordet, men som samtidig nikker respektfullt mot de grunnleggende afro-amerikanske musikksjangrene som jazz og latin.

 

Dagny Norvoll Sandvik (DAGNY)
Med et solid og klassisk pop-håndverk i bunnen, trer DAGNY frem med en troverdig og distinkt sangstemme som fenger øret umiddelbart. Det låter tidløst, samtidig som det låter oppdatert og kontemporært. Vi har å gjøre med sterk låtskriving som ikke behøver å pakkes inn i fancy studiotricks. Låta «Backbeat» kan sende tankene til artister som Tove Lo eller Taylor Swift, samtidig kan man høre for seg helt andre artister fremføre låta. Med låtskrivertalentet og stemmen til DAGNY, kan hun tre inn i mange typer lydbilder fremover, dette er en av grunnene til at det blir spennende å følge med på henne det neste året!

 

Henrik Haraldsen Sveen (Henrik The Artist)
I mylderet av Producer/DJ-artister, er det sjeldent man kommer over et uttrykk som er så til de grader lekent og overskuddspreget som Henrik The Artist sitt utrykk. Dette er musikk som nikker med stor selvfølge til et vell av referanser; innenfor samme låta kan man eksempelvis høre referanser til både 80-talls stadion heavy og minimalistisk techno. Juryen bet seg merke i den gjennomgående entusiasmen som ligger i låtene til Henrik the artist. Man skal være rimelig forknytt for å ikke bli oppstemt av Henrik The Artist sin genuine og uanstrengte evne til å spre godt humør! Med et øre for finurlige detaljer holder han på lytterens oppmerksomhet fra første til siste sekund i låtene sine.

Jury: Torgny Amdam, Silja Sol Dyngeland, Mats Lie Skåre og Hedvig Mollestad Thomassen.

2015

Silja Dyngeland (Silja Sol)

Silja Sol inviterer oss inn i sitt musikalske univers med sitt varme, nesten naivistiske utrykk som har nerve og sjarm.

Vi møter enkel og nyskapende hverdagspoesi. Visepop-sjangeren utfordres og videreutvikles når låtskriver Sol uventet og smakfullt fletter inn elementer fra pønk. Det er lekent, tøft og fengende.

 

Mira Berggrav Refsum, Ragna Solbergnes og Bjørnar Karlsen (KUUK)

Låtene til KUUK presser frem følgende spørsmål: Er musikken et mål i seg selv, eller er den først og fremst et middel på veien mot noe annet eller mer? Med sine låter sirkler nemlig KUUK inn en attitude eller erfaring langt forbi musikken: Det dreier seg ofte om en aggressivt handlekraftig kvinnelig seksualitet. KUUK sine låter igangsatte intense diskusjoner i juryen rundt hva som er kvalitet i musikk. Det var riktignok enighet om at KUUK på et vis revitaliserer pønk-begrepet med sitt usensurerte språk og ukonvensjonelle jentevitalitet. Tekstene er som begjærstunge spyttklyser – vi får dem rett i trynet. Og KUUKs samtidsaktuelle beats går rett i kroppen, slik gitariffene til Ramones og Sex Pistols også gikk rett i kroppen – i sin tid.

Mira Berggrav Refsum, Ragna Solbergnes og Bjørnar Karlsen representerer en type låtskriving lytteren ikke klarer å stille seg likegyldig til. Folk hater KUUK. Folk elsker KUUK. Juryen gratulerer KUUK med NOPA-stipendet 2015!

 

Ole Torjus Hofvind, Tom Henrik Melting Basmo, Martin Basmo Aspen og Henrik Haraldsen Sveen (Rytmeklubben)

Digitalisering endrer ikke bare hvordan vi lytter til musikk og bransjestrukturer. Den endrer også hvordan musikk skapes. Ingen sted er dette tydeligere enn i moderne, elektronisk pop- og dansemusikk. Her må begreper som ”tekst”, ”melodi” og ”låtskriving” redefineres. Dagens popmusikk kan ikke nødvendigvis framføres på et piano eller kassegitar. Istedenfor blir ”komposisjon” noe som ikke kan løsrives fra studioproduksjon. For NOPA er det et poeng å vise at vi tar denne musikken og denne måten å lage musikk på, på alvor.

Norge har en stolt historie i elektronikasjangeren. Ser man til Sverige, finner man noen av verdens mest suksessfulle pop-låtskrivere. I Frankrike har den synthbaserte dansemusikken satt en ny standard for popmusikk. Ole Torju Hofvind, Tom Henrik Melting Basmo, Martin Basmo Aspen og Henrik Haraldsen Sveen viser med ”Seen” potensial til å bli låtskrivere som forener disse kvalitetene i sin ekstatiske musikalske visjon.

Av alle artistene på By:larms utvalgt-liste, er det ingen som representerer Lyden av 2015 mer enn Rytmeklubben. Det låter nytt og friskt, man skjønner ikke helt hvordan det gjøres, men man vil ha mer av det – akkurat som det har vært med innovativ popmusikk til alle tider.

2014

Ellen Andrea Wang (Be Mine)

«Be Mine» bringer jazzen inn i populærmusikken igjen på en måte som er catchy og kul, uten å gjøre kompromisser med jazzens frihet og ukonvensjonelle struktur. Komponist og tekstforfatter Ellen Andrea Wang har laget et rastløst bassriff og en original melodi som vitner om musikkfaglig selvsikkerhet. I en tid der poplåter er blitt en formelbasert øvelse, representerer «Be Mine» en velkommen musikalitet, samtidig som den river ned sjangerveggene.

 

Vilde Tuv (Mine Armer)

Vilde Tuv formidler store følelser med effektfulle virkemidler, og inviterer oss inn i sin egen vakre verden der man hører en del av hennes visjon og uttrykk. Herlig fri for publikumsfrierier sjarmerer hun på særegent vis med gode tekster og kunstnerisk nerve, originalitet og karakter.

 

Aurora Aksnes (Runaway)

Aurora Aksnes tør å rendyrke historiefortelling som et konsept i musikken sin. Enten dette kommer fram av hva teksten formidler eller hvordan hun stadig gjør interessante valg komposisjonsmessige, er en ting sikkert, Aurora gjør et grundig arbeid med stor kunstnerisk selvtillit.

Tilbake til toppen